Gräddfilen firar 70 år på midsommarbordet
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 21 juni 2022
- Kontakter:
- Presskontakt
Smör, ost, sill, färskpotatis och gräddfil. I sommar fyller Arlas klassiska gräddfil 70 år och har alltjämt en självklar plats på midsommarbordet. Mejerikooperativet producerar tre-fyra gånger mer gräddfil under midsommarveckan än en vanlig vecka.
– Så fort den första färskpotatisen kommer ökar svenskarnas sug efter gräddfil. Och i juni säljer vi mer än tre gånger så mycket som en vanlig månad, med midsommar som en självklar höjdpunkt, säger Jörgen Thunholm, mejerichef på Arla i Stockholm.
Arla lanserade sin gräddfil sommaren 1952. Den marknadsfördes både som mat och dessert och var tänkt att bli en renodlad sommarprodukt – inte minst passade den till midsommarsillen. Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment och kom till genom olika tester att kultivera mjölk.
Sedan dess har gräddfil etablerat sig som en året-runt-produkt. Numera köper svenskarna cirka 11 000 ton gräddfil om året från Arla. Men den absoluta toppen är under midsommar då det säljs tre-fyra gånger mer gräddfil än en vanlig vecka.
Fakta Arlas gräddfil:
- Arlas gräddfil tillverkas med hjälp av en blandning av färsk grädde och skummjölk och har 12 procents fetthalt, den laktosfria varianten har en fetthalt på 10 procent.
- Konsistensen och den karaktäristiska smaken skapas genom att grädden syras med en syrningskultur.
- Under midsommarveckan säljs tre-fyra gånger mer gräddfil än en vanlig vecka.
- 15 procent av all gräddfil säljs i juni, totalt drygt 1 600 ton.
- Total försäljning över året är 11 000 ton.
- Lanserades sommaren 1952. Mer om gräddfilens historia