Svenskarnas sötsug har ökat under pandemin

Lästid
2 min
Chocolate chip cookies är ett av de recept som ökat mest under pandemin.
Publicerad
16 juni 2021
Kontakter:
Presskontakt

En av fyra svenskar har ändrat sina matvanor under pandemin, varav yngre uppger att de äter mer onyttigt och småäter oftare. På Arlas receptsidor toppar recept som kladdkaka, chokladbollar och chocolate chip cookies. I en undersökning av Arla svarade 24 procent av de tillfrågade föräldrarna att de sällan eller aldrig pratar med sina barn om vikten av bra matvanor.

Under pandemin har trafiken till Arla.se ökat med 33 procent, vilket motsvarar närmare 12 miljoner fler besökare jämfört med föregående år. Bland de recept som besökts mest är sex av tio bakrecept och i toppen ser vi bland annat kladdkaka och chokladbollar.

”All trafik till Arla.se har ökat det senaste året, och flera av de recept som låg i topp redan innan har ökat allra mest. Tydligt blir att många har bakat mer hemma under pandemin, men vi har även sett en stor ökning när det gäller matlagning vilket vi ser positivt på då det tyder på att allt fler lagar mer mat från grunden. Däremot oroar vi oss för att onyttiga matvanor ska få fotfäste även efter pandemin, särskilt bland unga”, säger Karin Granlund, ansvarig matinspiration, Arla.

I en undersökning med 3 500 respondenter som YouGov gjort på uppdrag av Arla uppgav 76 procent av de tillfrågade personerna att de spenderat mer tid i hemmet under pandemin. Många unga uppgav även att de börjat småäta mer (25 procent) och att de äter mer onyttigt (14 procent).

I samma undersökning fick föräldrar med hemmaboende barn svara på hur ofta de pratar med sina barn om vikten av bra matvanor. Bland föräldrarna uppgav fem procent att de gör det några gånger per år, tio procent uppgav att de gör det mer sällan än så, och hela 14 procent uppgav att de aldrig gör det. Bland de svarande föräldrarna var det alltså närmare en tredjedel som inte har en regelbunden dialog om bra kostvanor med sina barn.

”Vi ser en oroande hälsotrend som visar på mer stillasittande, sämre matvanor och ökad fetma. Oavsett vad anledningen är till att föräldrar inte pratar med sina barn om bra matvanor är det problematiskt. Tonåringars matvanor inspireras till stor del av föräldrarna. De kostvanor som sätts när du är ung sätter grunden för resten av livet, därför är det viktigt att äta bra, varierad och hälsosam mat, och att samtidigt förstå varför det är viktigt. Vi hoppas att fler föräldrar pratar om de viktiga grunderna till en hälsosam kost, tex äta mer grova bladgrönsaker, bönor, rotfrukter, frukt, fisk, mejeri osv och begränsa intaget av tex tillsatt socker och salt runt matbordet framöver”, säger Elin Boll, nutritionist, Arla.

Recepten som ökat mest under pandemin:

  1. Pizzadeg (ökat med 251%)
  2. Fattiga riddare (ökat med 249%)
  3. Chocolate Chip Cookies (ökat med 122%)
  4. Våfflor (ökat med 120%)
  5. Chocochock muggkaka (ökat med 105%)
  6. Sockerkaka (ökat med 88%)
  7. Banankaka (ökat med 77%)
  8. Rabarberpaj med smuldeg (ökat med 67%)
  9. Kärleksmums (ökat med 49%)
  10. Chokladbollar (ökat med 44%)

Mest besökta recepten totalt under pandemin:

  1. Kladdkaka
  2. Chokladbollar
  3. Våfflor
  4. Pannkaka
  5. Kärleksmums
  6. Pizzadeg
  7. Rabarberpaj med smuldeg
  8. Sockerkaka
  9. Banankaka
  10. Stuvade makaroner

Om statistiken från Arla.se

Siffrorna är en sammanställning av perioden 11 mars 2020-2021 och 11 mars 2019-2020. Endast recept med en ökning på minst 200 000 besök har inkluderats. Köpt trafik är inte inräknad.

Om undersökningen av YouGov

Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Arla under perioden oktober-november 2020. Totalt deltog 3 500 respondenter. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och län.

Länkar

Arla: Påverkan på tonåringars matvanor

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727