Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten

Lästid
1 min
Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten
Publicerad
21 december 2021
Kontakter:
Presskontakt

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.

Jämför vi med förra året ser möjligheterna bättre ut för att fira jul tillsammans. I en undersökning som Arla precis genomfört svarade 67 procent att det känns kul att kunna fira jul med familj och vänner i år när pandemirestriktionerna släppt. Bland de som inte ser fram emot att fira jul med familj och vänner sticker barnfamiljer ut. Hela 17 procent av de svarande med barn i ålder 0-17 år i hushållet uppgav att de inte ser fram emot det, man tyckte att det var skönt att slippa stressen förra året.

"Julen är inte helt stressfri, inte minst för barnfamiljer som har fler att tänka på. Det ska planeras för såväl firande som inköp av julklappar och julmat. Efter förra årets lugn är det inte konstigt om möjligheterna till att fira jul i år kommer med lite olika entusiasm. Tittar vi på hur många som planerar för att handla julmaten online verkar det onekligen som att barnfamiljer är de som därför kanske också bäst har knäckt koden för att minska stressen", säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Att handla mat online är smart både för att minska stress, smittspridning och klimatpåverkan. Under pandemin har e-handeln fått ett ordentligt uppsving. Bara under 2020 dubblade Arla sin onlineförsäljning på flera marknader. I Arlas undersökning är det barnfamiljer med hemmaboende barn i ålder 0-17 år som i störst utsträckning planerar att handla julmaten online, 20 procent jämfört med 8 procent bland övriga familjelivscykler. 73 procent av de svarande planerar inte för att handla julmat online i år.

I samma undersökning uppgav nära varannan av de som firar jul att de inte kan tänka sig att vara utan smöret i bakning och matlagning. Mjölken i och till risgrynsgröten och julosten på julbordet var också viktiga mejeriprodukter som många inte kunde tänka sig att vara utan i jul.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12 nov – 9 dec 2021 har sammanlagt 3525 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15+ år i Sverige.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76