Pressmeddelanden

Samarbetet med Starbucks firar tioårsjubileum

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

I år är det tio år sedan Arla Foods och Starbucks började erbjuda drickfärdiga kaffedrycker. Samarbetet var en framgång redan från början och har haft en kontinuerlig hög tillväxt på en global marknad, där enhetsproduktionen har ökat med inte mindre än 1 700 procent.

När Arla Foods och Starbucks startade sitt samarbete 2010 började de på tre marknader. I dag säljs produkterna i mer än 43 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) och planer finns att lansera produkterna på nya marknader. Tack vare den enorma geografiska expansionen har enhetsproduktionen ökat med 1 700 procent, från 8 miljoner enheter under 2010 till närmare 144 miljoner under 2019. Produkterna säljs på stormarknader och i närbutiker runt om i världen.

”Vi har haft turen att ha ett bra team från båda företagen som samarbetar bra, och vi är glada över att vår relation fortsätter att växa. Samarbetet innebär att Arlas långa erfarenhet av att tillverka mejeriprodukter och vår utbredda leveranskedja kombineras med Starbucks unika kaffeexpertis – det är en perfekt matchning om man tittar på vår gemensamma tillväxt”, säger Hanne Søndergaard, global chef förmarknadsföring på Arla.

Marknaden för drickfärdiga kaffedrycker ökar 

Den globala marknaden för drickfärdiga kaffedrycker (RTD) är en av de snabbast växande marknaderna inom kategorin med en försäljningsökning på 17 procent under 2019. Sedan Starbucks valde Arla Foods som licenspartner 2010 har verksamheten sett tvåsiffrig tillväxt varje år, vilket förväntas fortsätta under de kommande tre åren. Det blev under 2018 det ledande RTD-varumärket i EMEA, en position som man har lyckats behålla.

”Kategorin drickfärdiga kaffedrycker fortsätter att växa mycket snabbt och det innebär en stor potential för oss. Vi är idag den ledande leverantören av iskaffe i Sverige och vi vill fortsätta att arbeta för att få fler konsumenter i farten att överväga ett kallt kaffealternativ. Med ett så pass omtyckt varumärke som Starbucks i ryggen är potentialen för fortsatt tillväxt enorm”, säger Helene Isander, senior kommersiell chef på Arla i Sverige.

Törstar efter mer

2018 tecknade de två företagen ett långsiktigt strategiskt avtal som löper på 21 år och som ger Arla Foods licens att fortsätta tillverka, distribuera och marknadsföra Starbucks förstklassiga mjölkbaserade drickfärdiga kaffedrycker i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika). Framöver kommer RTD-kategorin att spela en ännu större roll i Arla Foods strategi.

”Vi tror att innovation kommer att vara nyckeln till framgång framöver. Vi är fast beslutna att fortsätta att ha ett nära samarbete med Starbucks för att säkerställa att drickfärdiga kaffedrycker förblir en konsumentfavorit, samtidigt som vi utvecklar och odlar kategorin på ett hållbart sätt”, säger Hanne Søndergaard.

Starbucksprodukterna tillverkas i Arla Foods anläggning i Esbjerg i Danmark, och tillverkas av mjölk från Arla Foods 9 700 ägare och etiskt producerat kaffe av 100 procent arabicabönor från Starbucks Coffee Company.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9.700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Presskontakt

Ladda ner Bilder och videoklipp