Nyheter

Arla lanserar innovativ mjölkdryck

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Klöver® mjölkdryck som nu lanseras är resultatet av spännande innovation i Sverige. Genom att använda filtrerad mjölk, som blir över vid produktionen av laktosfria produkter, så minskar vi matsvinnet och kan producera en mjölkdryck till ett lägre pris.

Att minska matsvinnet är en prioriterad fråga för Arla. Genom denna innovation tar vi tillvara på den filtrerade mjölken (så kallat mjökretentat) som vi får fram, och faktiskt blir över, när vi producerar laktosfria mjölkdrycker.

“Klöver® mjölkdryck är en helt ny innovation inom mjölkkategorin. Genom att ta tillvara på fler delar från vår mjölkproduktion så minskar vi matsvinnet” säger Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken hos Arla Sverige.

Receptet i Klöver® mjölkdryck är en innovation som leder till både mindre matsvinn och ett lägre pris på produkten. Jämfört med Arlas vanliga mellanmjölk har den lite mindre fett och protein men lika mycket kalcium. Produkten har lite längre hållbarhet vilket minskar matsvinnet även hos konsumenten.

“Denna nya svenska mjölkdryck har samma goda smak som vanlig mellanmjölk och passar lika bra i pannkakor som till måltidsdryck” säger Konrad von Otter.

Fakta

  • När mjölk förändras på något sätt behöver den kallas mjölkdryck istället för mjölk, både för laktosfria mjölkdrycker och för denna nya produkt.
  • Den produceras på Arlas mejeri i Jönköping, av 100% mjölk från svenska Arlagårdar och filtrerad mjölk, även den från svenska Arlagårdar. 

Presskontakt

Erik Bratthall
Primär

Erik BratthallPresschef Arla Sverige

Erik Bratthall
Primär

Erik BratthallPresschef Arla Sverige

Ladda ner Bilder och videoklipp