Arla lanserar Årets Smak – hetta starkaste trenden 2019

Lästid
2 min
Arla lanserar Årets Smak – hetta starkaste trenden 2019
Publicerad
28 september 2018
Kontakter:
Presskontakt

Arla lanserar Årets Smak, en satsning på att öka kunskapen om smak bland proffs och konsumenter. För första gången i Sverige tar ett företag ett helhetsgrepp kring smakupplevelsen där trendspanare, sensoriker, kockar och konditorer tillsammans går på djupet i de senaste trenderna.

Idag är intresset för matlagning, fina råvaror och smaksättning starkt och vi ser att många vill ha mer kunskap om råvaror och tekniker som förhöjer hela smakupplevelsen. Därför har vi på Arla tagit fram Årets Smak – ett verktyg för alla som vill lära sig mer om hur man tar sin matlagning till nya höjder.

– Arla har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Året Smak. Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst på högsta nivå hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen såväl som matintresserade konsumenter. Och konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer vilket känns extra kul, säger Inger Myresten, Marknadschef på Arla Sverige Foodservice.

Inom konceptet för Årets Smak kommer vi att fokusera på en trend som kommer påverka våra smakupplevelser extra mycket under det kommande året. Tillsammans med egna och externa experter analyserar vi trenden och presenterar den i form av lättförståeliga smakpaletter och speciellt framtagna recept inom både mat och dessert. Ambitionen är att hjälpa proffs och konsumenter att på ett djupare plan förstå hur smak fungerar och bidra till matglädje och experimentlusta.

Årets Smak 2019 - Hetta

Vår trendanalys visar att heta smaker som chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019. Vi svenskar har under 2010-talet vant oss vid att använda hetta i maten. Smaksättare som sambal, sriracha och jalapeño har gjort oss vana vid mer styrka än vad som traditionellt funnits i det svenska köket. Under 2019 kommer vi fördjupa vår kunskap om hetta och se helt nya spännande smakkombinationer.

– Vi på Arla älskar smak och smak älskar våra produkter! De är ju fantastiska smakbärare som förvandlar och upphöjer smaker till något större, säger Inger. Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser.

Under året kommer vi att presentera fyra fokusområden inom hetta: peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter). I samband med varje fokusområde lanseras en smakskola, smakpalett, recept och annat inspirationsmaterial som kommer att finnas tillgängligt på https://kund.arla.se/aretssmak/

För mer information, kontakta: Inger Myresten – Marknadschef Arla Sverige Foodservice

Tel nr: 0706 – 786 845

E-post : inger.myresten@arlafoods.com

För högupplösta bilder, kontakta:

Filippa Lundqvist, presskontakt Prat PR

Tel nr: 073 – 632 14 62

E-post: filippa.lundqvist@prat.se

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727