DMK Group och Arla Foods sluter avtal om mozzarellaproduktion

Lästid
2 min
Publicerad
20 december 2017
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods och det tyska mejeriföretaget DMK Group har undertecknat ett avtal om tredjepartstillverkning som kommer att innebära att DMK ska producera 35 000 ton mozzarellaost för Arla per år på anläggningen i Nordhackstedt. Detta kommer att öka tillgången på vassle för de två företagens joint venture företag ArNoCo. Som en del av avtalet kommer DMK bygga om anläggningen i Nordhackstedt med fokus på mozzarellaproduktion

Idag har DMK:s ostanläggning i Nordhackstedt en kapacitet på cirka 70 000 ton, varav hälften är inriktad på mozzarella. DMK kommer att investera 15 miljoner euro och i slutet av 2018 ska hela anläggningen producera mozzarella samt då starta tredjepartstillverkning för Arla.

Arla kommer att leverera 300‒350 miljoner kilo mjölk för produktionen årligen och kommer att betala DMK för att producera 35 000 ton mozzarellaost varje år.

Ett scenario där alla är vinnare

De två mejeriföretagen äger sedan 2011 joint venture företaget ArNoCo som på anläggningen i Nordhackstedt driver en toppmodern vasslebearbetningsanläggning.

Eftersom mozzarellaproduktionen i Nordhackstedt ökar kommer anläggningen även kunna öka vassleproduktionen.

”Vi är glada över att slutit ett samarbetsavtal som säkrar tillgången på råvara för vår joint venture produktion på ArNoCo. Det kommer utöka Arlas strategiska affärskategori mozzarella och vår egen produktion av vassleproteiningredienser. Allt för att öka värdet av våra ägares mjölk”, säger Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods.

”Vi omformar vår produktion för att våra tyska anläggningar ska bli mer effektiv. Utöver detta optimerar vi vår portfölj mot mer värdeskapande produkter. Denna överenskommelse kommer att göra det möjligt för oss att ta nästa steg framåt och rusta DMK för framtiden.” säger Ingo Müller, koncernchef för DMK Group.

Den globala mozzarellamarknaden växer

Det nya samarbetet kommer efter en ökad global efterfrågan på mozzarellaost från både konsumenter och från livsmedelsindustrin. Arla Foods och DMK räknar med att den europeiska mozzarellamarknaden kommer att öka från 600 000 ton 2017 till 720 000 ton 2022.

”Arla är en av världens ledande producenter av mozzarellaost. Med detta avtal siktar vi på att bygga vidare för att fortsatt erbjuda mozzarella av högsta kvalitet till konsumenter och livsmedelskunder i Europa, Asien, USA och Mellanöstern”, säger Peder Tuborgh.

Om Arla Foods

Arla Foods är ett globalt mejeriföretag samt ett kooperativ som ägs av ca 11 200 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arlas produkter distribueras under välkända varumärken som Arla®, Lurpak® och Castello® och Puck® i över 120 länder runt om i världen. Arla har produktionsanläggningar i tolv länder och försäljningsföretag i 35 länder. Arla är dessutom världens största tillverkare av ekologiska mejeriprodukter. Tyskland är en av företagets sex kärnmarknader och Arla är för närvarande det tredje största mejeriföretaget i Tyskland.

Om DMK Group

DMK (Deutsches Milchkontor) är Tysklands största mejeriföretag med omkring 7 000 anställda som producerar mjölk på 16 anläggningar i Tyskland och två i Nederländerna. Ytterligare produktionsställen finns för produktion av barnmat, glass och hälsoprodukter. Med varumärken som MILRAM, Osterland, Oldenburger, Rose, Dutch Original Cheese, Humana, Casarelli, Intact, Sanotact, Hansal och NORMI är DMK välkänd för både återförsäljare och konsumenter i Tyskland och runt om i världen. Med en omsättning på 5,1 miljarder euro är företaget ett av Europas ledande mejeriföretag.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76