Digital satsning på restaurangelever – Arla, kockar och kocklärare bakom nytt läromedel

Lästid
1 min
Eleverna Ola Tobias Hertrich och Oliver Månsson Bogren med kockläraren Tina Olofsson på Österänggymnasiet. Foto: Elvine Lund
Publicerad
08 juni 2017
Kontakter:
Presskontakt

Restaurangbranschen skriker efter folk. Skolorna gör sitt bästa för att locka och utbilda elever, men de har inte mycket färskt undervisningsmaterial till hjälp. Det vill Arla ändra på tillsammans med några engagerade lärare och kockar.

En av dem som engagerat sig i det nya digitala läromedlet är Kristina Holmsen på Stockholms Internationella Hotell- och Restaurangskola.

– Det görs inte mycket utbildningsmaterial för vår undervisning och framförallt inte webbaserat. Det är stor skillnad från andra ämnen, så denna satsning behövs. Det är också bra när leverantörerer engagerar sig. De sitter ju på den största kunskapen om produkterna, säger hon.

Materialet har vuxit fram i brainstorming-möten med Arla, kocklärarna Kristina Holmsen, Tina Olofsson från Kristianstad, Katarina Westlund från Mjölby och Lars Bergman från Härnösand samt kockarna Andreas Hedlund och Ulrika Brydling. Idéerna har sedan kokats ner till ett läromedel av produktionsbolaget Learnways, som specialiserat sig på digitala utbildningar. Här får eleverna söka fakta och lösa kreativa utmaningar vad gäller produktion, miljöpåverkan och matlagning.

– I restaurangköken är mejeriprodukterna basvaror som eleverna behöver känna till. Dessutom kommer det nya ganska ofta och det gäller att hänga med. Eleverna får bland annat öva genom att komplettera recept. Det blir praktisk teori och det uppskattas, säger kockläraren Tina Olofsson.

Vi i branschen vill få fler att utbilda sig och tycka yrket är lika roligt som vi gör. Då är det viktigt med en bra start. Vi förväntar oss inte fullärda kockar direkt från skolorna, men de ska ha fått en god grund. Jag vill att de har känsla, förståelse och respekt för råvarorna, säger Ulrika Brydling.

”Så funkar mejeri” följer läroplanen och är gratis och enkelt att använda. För Arla är läromedlet ett sätt att bry sig om morgondagens kockar, säger Gunilla Blomqvist som hållit i projektet.

– Vi är ett bondeägt företag som är experter på mejeri i hela kedjan. Den kunskapen vill vi gärna dela med oss av. Och vi vill göra det i samarbete med skolorna och branschen, utifrån deras behov. Vi är mycket stolta och glada över denna satsning.

För mer information, besök:https://kund.arla.se/safunkarmejeri/

Kontaktpersoner:
Gunilla Blomqvist, Arla Foodservice: 0706 49 58 04
0731 84 07 61
Tina Olofsson, Österänggymnasiet: 0702 21 89 77 Kristina Holmsen, Stockholms Internationella Restaurangskola:

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76