Arla tar steg in i den indonesiska marknaden

Lästid
2 min
Publicerad
22 december 2017
Kontakter:
Presskontakt

Genom ett joint venture med PT Indofood CBP Sukses Makmur Tbkm, ett av de ledande företagen för snabbrörliga konsumtionsvaror, i Indonesien stärker Arla stärker verksam-heten i Sydostasien.

Sydostasien är en strategisk tillväxtregion i Arlas strategi Good Growth 2020, och vi tar nu ytterligare ett steg för att bygga upp sin verksamheten i regionen. Det nyligen undertecknade joint venture-avtalet med PT Indofood CBP Sukses Makmur Tbk (”ICBP”) ska öka Arlas närvaro på den indonesiska marknaden.

”Vi är glada över att ingå ett partnerskap med ICBP som har stor erfarenhet av mejeri och ett omfattande distributionsnätverk i Indonesien med tillgång till och relationer med alla viktiga återförsäljare. Samarbetet med ICBP gör att vi kan erbjuda våra högkvalitativa mejeriprodukter till fler indonesiska konsumenter”, säger Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas internationella verksamhet,

”Vi är glada över att få möjligheten att samarbeta med Arla, ett av de starkaste mejeriföretagen i världen. Det här samarbetet kompletterar vår befintliga mejeriverksamhet i Indonesien.” säger Axton Salim, ansvarig för ICBP.

Den största marknaden i Sydostasien

Indonesien har över 250 miljoner invånare, varav 50 procent är under 30 år, och är därmed den största marknaden för mejeriprodukter i Sydostasien.

”Indonesien är en viktig marknad för alla som vill lyckas i Sydostasien. Efterfrågan på mejeriprodukter växer och vi tror att vi kan erbjuda de indonesiska konsumenterna de mejeriprodukter de behöver som en del av en hälsosam och balanserad kost. Vi ser fram emot att samarbeta med Indofood och lansera fler av våra produkter på marknaden i framtiden”, säger Tim Ørting Jørgensen.

Det nya joint venture-företaget heter Arla Indofood Sukses Makmur. Aktieägarstrukturen kommer att fördelas så att 50 procent plus 1 andel i företaget ägs av Arla och 50 procent minus 1 andel ägs av ICBP. Detta joint venture kommer att sköta försäljning, distribution och produktion av mejeriprodukter.

Information om produktportfölj, produktion och lanseringsdatum kommer inte att offentliggöras vid denna tidpunkt.

Fakta om Arla Foods

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag som ägs av 11 200 bönder från Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna på den internationella mejeriarenan och har ett brett utbud av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Välkända varumärken som Arla®, Lurpak®, Castello® och Puck® tillhör Arla-familjen.

Fakta om PT Indofood CBP Sukses Makmur Tbk

ICBP är väletablerat och en av de marknadsledande aktörerna i sektorn för varumärkesprodukter. Vi finns i olika affärskategorier, däribland nudlar, mejeriprodukter, snacks, kryddor, näring och specialprodukter samt drycker. Dessutom driver ICBP ett förpackningsföretag som producerar både flexibla förpackningar och wellpappförpackningar som hjälper våra företag.

Vi erbjuder dagliga lösningar för konsumenter i alla åldrar i olika marknadssegment, med cirka 40 ledande varumärken. Många av dessa märken har betydande marknadsandelar i Indonesien, med årtionden av förtroende och lojalitet från miljontals konsumenter i ryggen.

Majoriteten av våra produkter är tillgängliga i hela ögruppen. Med stöd av vårt moderbolags omfattande distributionsnätverk kan vi möta marknadens krav på ett snabbt och effektivt sätt.

Vår affärsverksamhet stöds av över 50 anläggningar i nyckelområden i Indonesien. Det gör att vi kan vara närmare marknaden och garantera färska produkter.

Dessutom finns ICBP:s produkter i över 60 länder runt om i världen.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76