Arlas varumärke stärktes mest av de 100 starkaste i Storbritannien

Lästid
1 min
Arlaprodukter i Storbritannien
Publicerad
24 mars 2017

Varumärket Arla introducerades år 2015 i Storbritannien. I den årliga varumärkesundersökningen Britains Biggest Brands hamnar nu Arla på plats 21 bland de mest värdefulla varumärkena inom livsmedelssektorn.

Arlas varumärkesprodukter visade under 2016 en tillväxt i Storbritannien på ca 430 miljoner kronor – högst bland samtliga på listan. I The Grocer´s Britains Biggest index finns även Arlas varumärken Lurpak, och Anchor på platserna 14 respektive 70.

Arla globala strategi är att växa med egna varumärken. Vi vill skapa maximalt värde av Arlaböndernas mjölk både här i Sverige och globalt. Mätningen visar att Arlas varumärke snabbt slagit sig in på den brittiska marknaden.” säger Arla Sveriges vd Patrik Hansson.

Även i Holland stärker Arla positionen inom dagligvaruhandeln. I undersökningsföretaget IRIs ranking Dutch Brand Top 100 klättrar Arla från plats 85 till 70. I undersökningen konstateras att inget annat varumärke sett en lika stor förstärkning. Bakom framgången finns framför allt en kraftig försäljningsökning av mejeriprodukten Skyr.

”När vi svenskar reser i världen kommer vi allt mer se varumärket Arla i affärerna. Detta skapar stolthet och igenkänning.” avslutar Patrik Hansson vd Arla.