Ny undersökning från Arla: mer än var fjärde svensk drömmer om bondelivet

Lästid
3 min
Ny undersökning från Arla: mer än var fjärde svensk drömmer om bondelivet
Publicerad
18 april 2016
Kontakter:
Presskontakt

Varje år åker hundratusentals svenskar ut till Arlagårdar runt om i landet för att se när korna springer ut på grönbete. En färsk undersökning från TNS Sifo, gjord på uppdrag av Arla, visar att mer än varannan svensk vill besöka en bondgård. Drygt var fjärde svensk har någon gång drömt om att leva som en bonde men samtidigt har tre av tio aldrig besökt en bondgård.

De årliga kosläppen har blivit en efterlängtad vårtradition för många svenskar. Förra året lockade Arlas kosläpp 165 000 besökare till gårdar runt om i Sverige. Många gårdar blir fullbokade långt i förväg och på gårdar nära storstäderna kan det vara över 10 000 besökare på ett enda kosläpp. I en ny Sifo-undersökning uppger mer än varannan svensk (53 procent) att de vill besöka en bondgård. Mer än var fjärde svensk (28 procent) svarar dessutom att de någon gång drömt om att leva som en bonde.

- Jag har de senaste åren sett hur intresset för kosläppet har ökat och även för mitt arbete som bonde. Människor har en större medvetenhet och ett större intresse för jordbruket och även vad vi äter har fått en mycket högre status, säger Elin Rydström, Lovö Prästgård.

Enligt undersökningen är de främsta skälen till att man vill besöka en bondgård att få reda på hur och var maten produceras, lära sig mer om arbetet på gården och träffa djur. Intresset för ett bondgårdsbesök är större hos kvinnor (58 procent) än hos män (48 procent) samt även något större bland yngre.

Tre av tio svenskar har aldrig besökt en bondgård
Trots det stora intresset för bondelivet visar undersökningen att nästan tre av tio (31 procent) aldrig besökt en bondgård och att fyra av tio (40 procent) besöker en gård mindre än en gång per år. De flesta upplever att det är enkelt att besöka en bondgård (48 procent), medan 29 procent upplever det som svårt. De främsta anledningarna till att man tycker det är svårt beror på att man inte vet om man får besöka en gård hur som helst samt att man inte känner en bonde.

- Jag tycker att det är positivt att fler vill få inblick i arbetet på gården och uppleva och förstå det på riktigt. Vi har länge arbetat med att ta emot allmänheten på vår gård under olika former. Vi tar bland annat emot 6 000 skolbarn årligen som får lära sig mer om var maten kommer ifrån och hur det fungerar på en gård. Kosläppet är också ett jättebra tillfälle att verkligen få komma ut på en gård och fira våren, säger Elin Rydström.

Nästan varannan svensk (47 procent) vill lära sig mer om hur maten produceras på en bondgård. Intresset är störst hos yngre (18-29 åringar) där 54 procent vill lära sig mer medan 40 procent av 50-64-åringarna vill lära sig mer.

Om Sifo-undersökningen
Undersökningen är gjord av Sifo på uppdrag av Arla. De tillfrågade personerna är från 18 år till 75 år och är slumpmässigt utvalda. 2 192 respondenter har deltagit i undersökningen som genomfördes i april 2016. Panelen är riksrepresentativ.

Fakta om Arla

  • Arla är ett bondeägt kooperativ som ägs av 12 700 bönder från sju länder i norra Europa. Ungefär 3 200 av dem kommer från Sverige.

  • Sju av tio svenskar har en Arlagård som närmsta mjölkgård.

  • Det finns tretton Arlamejerier i Sverige, från Kalmar i söder till Östersund i norr.

  • Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Arla har producerat ekologisk mjölk i 25 år.

  • 2015 levererade de svenska Arlabönderna ca 2000 miljoner kilo mjölk.

  • Arlas kosläpp genomförs på närmare 80 gårdar mellan den 23 april och 17 maj i hela Sverige.

Källa: Arla, LRF Mjölk, Jordbruksverket

För högupplösta bilder se Arlas pressrum: nyheter.arla.se/

**Presskontakt:**Mikael Lindgren, PR-chef, Arla Sverige
e-post: mikael.lindgren@arlafoods.comtel: 076 879 85 13

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13.500 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76