​Arla ska tredubbla omsättningen av mjölkbaserade drycker

Lästid
3 min
​Arla ska tredubbla omsättningen av mjölkbaserade drycker
Publicerad
30 augusti 2016
Kontakter:
Presskontakt

En kolsyrad mjölk- och fruktdryck, en mjölkdryck med te och en proteinrik energidryck –det är några av produkterna i Arlas nya satsning för att tredubbla omsättningen av andra drycker än vit mjölk. Arla vill utmana läsken genom att erbjuda mjölkbaserade drycker som ett nyttigare alternativ.

En viktig ambition i Arlas strategi Good Growth 2020 är att ta vara på möjligheterna på dryckesmarknaden med en portfölj som innehåller nyttigare alternativ gjorda på mjölk och naturliga ingredienser. Målet är att tredubbla omsättningen av mjölkbaserade drycker från 230 miljoner euro 2015 till 700 miljoner euro 2020.

Den globala marknaden för mjölkbaserade drycker uppgår till cirka 100 miljarder euro om året i konsumentledet, vilket är ungefär lika mycket som världsmarknaden för vit mjölk. Men marknaden för mjölkbaserade drycker växer mycket snabbare, särskilt utanför Europa.

- Genom att närma oss dryckesmarknaden mer strategiskt kan vi fördubbla försäljningen av flytande mjölkprodukter och ta vara på stora tillväxtmöjligheter för Arla. Med mjölkbaserade varumärkesdrycker kan vi skapa mer värde åt våra ägarbönder, säger Hanne Søndergaard, Executive Vice President för Marketing & Innovation på Arla.

Dagens allt mer urbana livsstil har lett till att gränserna mellan måltider luckras upp och att människor över hela världen äter allt fler mellanmål och intar en stor del av sin mat och dryck utanför hemmet.

- Här har vi en stor möjlighet i att förse människor med näring när de behöver den, med hjälp av de naturliga nyttigheter som finns i Arlas mjölk. Vår mjölk ska inte bara finnas i literförpackningar i mataffären, utan också som goda drycker att dricka när man är på språng. Vi kommer att utöka vår portfölj med produkter som ger näring, ger snabb energi eller släcker törsten, oavsett var och när du behöver det. Det kommer att skapa nya försäljningsmöjligheter för oss på platser som närbutiker, bensinstationer, tågstationer, gym, arbetsplatser, kaféer, barer med mera, där vi knappt finns alls idag, säger Hanne Søndergaard.

Inom mjölkdrycker har Arla haft framgångar genom dotterbolaget Cocio® och samarbetet med Starbucks® kaffedrycker. Nyligen har flera drycker med naturliga ingredienser lanserats, exempelvis Arla® Protein, Arla® Ajoy och Arla® Move.

Ny affärsenhet

För att genomföra den strategiska satsningen skapas en ny affärsenhet för mjölkbaserade drycker. Den nya enheten ska ledas av Vice President Lillie Li Valeur och tillhöra Arlas Marketing & Innovation under Hanne Søndergaard. Enheten kommer att börja sin verksamhet den 1 oktober och ska ansvara för den strategiska utvecklingen av alla Arlas mjölkbaserade drycker, varumärken och partnerskap.

Affärsenheten kommer framför allt att bygga vidare på den kompetens som finns i dotterbolaget Cocio® och framgångarna som uppnåtts där. Dotterbolagets kommersiella team och funktioner kommer att utgöra en del av den nya enheten framöver, medan leveranskedjan ska rapportera till Vice President Dan Kolding inom Global Supply Chain.

Vice President Per Sejerøe, som har lett den framgångsrika utvecklingen av Cocio® under de senaste två åren, kommer att stödja inrättandet av den nya affärsenheten under övergången till den nya organisationsformen innan han tar sig an en ny utmaning inom Arla.

- Jag är verkligen glad över att få hälsa kollegerna från dotterbolaget Cocio välkomna till Arlas Marketing & Innovation. Tillsammans kan vi fortsätta utforska möjligheterna på den globala arenan och driva en stark tillväxt för mjölkbaserade drycker, säger Hanne Søndergaard.

Fakta: Arlas utvecklingsområden för den nya enheten för mjölkbaserade drycker

  • PRODUKTER OCH FÖRPACKNINGAR: Fokus för innovationen just nu är att utveckla drycker där mjölk, yoghurt eller vassle är huvudingrediensen. De nya dryckerna kan vara smaksatta, kolsyrade eller ha särskilda tillsatta fördelar som protein, fibrer, gryn eller liknande. Men teamet kommer också att tänka utanför mejerihyllan och till exempel använda mjölk, yoghurt eller vassle som ingrediens i andra populära drycker som sportdrycker, vatten, kaffe, te med mera.

  • KANALER OCH DISTRIBUTION: Den strategiska satsningen kräver att Arlas försäljning och distribution breddas bortom den vanliga detaljhandeln så att mjölkbaserade drycker kan bli ett naturligt alternativ i närbutiker och på bensinstationer, tågstationer, gym, arbetsplatser, kaféer, barer etc.

  • MARKNADER: Ambitionen till 2020 är att bli den ledande leverantören av mjölkbaserade drycker i norra Europa och en av de ledande europeiska aktörerna i Asien, Mellanöstern och Nordafrika. Storbritannien, Förenade Arabemiraten och Singapore har valts ut som testmarknader och kommer att få extra fokus för att utveckla en framgångsrik modell för distribution, försäljning och marknadsföring som kan rullas ut i ländernas regioner.

  • FÖRETAGSSTYRE: För att säkerställa att enheten för mjölkbaserade drycker får ett starkt fokus, stöd från marknaderna, kort time-to-market och en snabb beslutsprocess har en särskild kommersiell styrelse inrättats. Den leds av Hanne Søndergaard och bland medlemmarna finns Peter Giørtz-Carlsen (Europa), Tim Ørting Jørgensen (International), Ash Amirahmadi (UK), Jesper Colding (Asien) Jørgen Staarup Christensen (International) och Søren Olsen (DK).

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76