Arla och Dairy Farmers of America ingår joint venture för cheddarost

Lästid
2 min
Publicerad
23 mars 2016
Kontakter:
Presskontakt

Arla och Dairy Farmers of America (DFA) har ingått ett joint venture som innefattar byggandet av en produktionsanläggning för cheddarost i USA. I sitt första samarbete någonsin kommer de två bondeägda kooperativen undersöka intresset för högkvalitativ cheddar på världens största ostmarknad.

En tredjedel av osten som amerikanska konsumenter köper är cheddarost. Men utbudet av cheddar gjord på mjölk av hög kvalitet och utan tillväxthormoner eller artificiella ingredienser är begränsat. Det vill Arla och DFA nu ändra på.

- Tillsammans med Dairy Farmers of America och åtta av deras bönder, som kommer att leverera mjölkråvaran, ska vi erbjuda ett högkvalitetsalternativ i cheddarkategorin under Arlas varumärke. Med cheddar i vårt sortiment blir vi mer attraktiva för den amerikanska detaljhandeln vilket kommer att öka försäljningen av produkter gjorda på mjölk från våra europeiska ägare, säger Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods.

Den amerikanska marknadens importkvotsystem begränsar kraftigt Arlas möjligheter att exportera europeisk cheddar till USA. Därför har Arla nu valt en lösning med lokal produktion baserad på amerikanska bönders mjölk. En viktig del av samarbetet mellan Arla och DFA är att bygga en produktionsanläggning i västra delen av staten New York, där de åtta bondgårdar som ska leverera mjölkråvaran finns. Bönderna är medlemmar i DFA och kommer årligen att leverera cirka 70 000 ton mjölkråvara med en kvalitet motsvarande Arlas kvalitetsprogram Arlagården.

- Vi är mycket glada för det här samarbetet med Arla, ett samarbete som känns väldigt naturligt. Arla och DFA vill båda erbjuda konsumenterna produkter av högsta kvalitet gjorda på mjölk från bönder som bedriver ett hållbart och transparent jordbruk, säger Rick Smith, vd och koncernchef på DFA.

Målet är att bli en av USA:s 10 största ostaktörer

Den amerikanska marknaden är ett av sex fokusområden som identifierats i Arlas företagsstrategi ”Good Growth 2020” och målet är att bli en av de tio största ostaktörerna inom USA:s detaljhandel. Detta ska uppnås genom att flytta Arlas ostar från delikatessdisken och in i mejerihyllan, där 92 procent av den amerikanska ostförsäljningen sker. I slutet av 2015 lanserade Arla i USA en cream cheese som inte innehåller artificiella tillväxthormoner, ingredienser eller smakämnen och därmed skiljer sig från det inhemska utbudet.

- De amerikanska konsumenterna efterfrågar allt mer hälsosamma livsmedel som det känns tryggt för hela familjen att äta. Positionen vi har skapat för Arla-varumärket kännetecknas just av äkthet, transparens och fantastisk smak. Det är en attraktiv position som till stor del inte finns på mejerihyllan eller i cheddar-segmentet i USA. Vi räknar med att de nya cheddarprodukterna kommer bana väg för vår cream cheese och för andra Arla-produkter, förklarar Don Stohrer, chef för Arla Foods USA.

Den gemensamma investeringen uppgår till 53 miljoner EUR (58 miljoner USD) varav Arlas del omfattar 20 procent eller 10,3 miljoner EUR (11,6 miljoner USD). DFA kommer att äga 70 procent av joint venture-företaget, Arla 20 procent och de åtta bönderna som levererar mjölken 10 procent. 30 personer förväntas bli anställda inom ramen för samarbetet. Byggandet av produktionsanläggningen kommer att påbörjas hösten 2016 och produktionen förväntas starta under hösten 2017.

Fakta om Arla Foods USA

  • Omsättning 2015: 123 miljoner euro
  • Arlas varumärkesprodukter i USA omfattar för närvarande Havarti, Gouda, Munster och Fontina som produceras lokalt på Arlas mejeri i Hollandtown,Wisconsin. Arlas importerade cream cheese produceras i Holstebro i Danmark av mjölk från danska Arlabönder.
  • I Arla Foods USA:s portfölj med importerade produkter ingår även Castello®-ostar, inklusive premiumcheddar som produceras i Storbritannien för delikatessegmentet, Lurpak® och Puck®, som säljs i huvudsak i butiker riktade till USA:s arabisk-amerikanska befolkning.

Fakta om Dairy Farmers of America

  • Dairy Farmers of America (DFA) är ett nationellt mejerikooperativ som ägs av mer än 14 000 medlemmar fördelade på 9 000 gårdar över hela USA.
  • DFA är en av USA:s mest diversifierade tillverkare av mejeriprodukter, komponenter och ingredienser i livsmedel. DFA är ledande inom bearbetning och förpackning av hållbara mejeriprodukter. För mer information om DFA, besök www.dfamilk.com.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76