Arla ett av Sveriges mest hållbara varumärken enligt svenska folket

Lästid
1 min
Publicerad
08 april 2016
Kontakter:
Presskontakt

Svenska folket har utsett Arla till ett av Sveriges mest hållbara varumärken i undersökningen Sustainable Brand IndexTM 2016. Arla hamnar på en tredjeplats bland livsmedelsföretagen och på plats 15 totalt av av de 265 företagen som ingick i undersökningen.

- Som en av världens ledande livsmedelsproducenter vill vi ta ansvar och bidra till hållbara lösningar på globala hälsorelaterade problem. Det är glädjande att svenska folket uppmärksammar vårt långsiktiga arbete med hälsa och hållbarhet, säger Anna-Karin Modin Edman, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Arla Sverige.

För sjätte året i rad listar varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index Sveriges mest hållbara varumärken. Ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter har fått bedöma hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. De senaste åren har Arla hamnat högt upp på listan över Sveriges mest hålbara varumärken och 2016 är inget undantag.

Ekologiskt driver utvecklingen
En viktig del i Arlas hållbarhetsarbete är satsningen på ekologiskt. Arla är världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter och har cirka 60 procent av den svenska ekologiska mejerimarknaden. Arla har drivit den ekologiska utvecklingen sedan början av 1990-talet. På senare år har Arla bland annat lanserat flera nya ekologiska produkter, tydliggjort designen och satsat på marknadsföringen, vilket har betytt mycket för volymutvecklingen.

- Intresset för hållbarhet och naturlig mat är stort och fortsätter att öka. En viktig del i utvecklingen är det ökade antalet ekologiska produkter på marknaden men vi ser också att eko kan vara ett svar på konsumenternas önskan om det äkta, genuina och naturliga, säger Anna-Karin Modin Edman.

Arla prioriterar klimatfrågan
Arlas mål är att till 2020 minska klimatpåverkan med 30% per kilo mjölk som lämnar Arlaböndernas gårdar (jämfört med 1990). Redan nu används endast hållbar soja i kofoder. 2015 lanserade Arla en ny mjölkförpackning gjord av förnybara råvaror, bland annat skogsfiber och förnybar plast, med 20% lägre utsläpp av växthusgaser än traditionella förpackningar. Den nya förpackningen kommer att minska utsläppen av koldioxid med 336 ton per år. Totalt ska Arla minska utsläppen av växthusgaser med 25% till 2020 (jämfört med 2005). Fram till idag har Arla minskat sin klimatpåverkan med 16%, trots en betydande ökning av produktionen.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76