​Arla visar mjölkens ursprung med Sverigekannan

Lästid
3 min
​Arla visar mjölkens ursprung med Sverigekannan
Publicerad
29 april 2015
Kontakter:
Presskontakt

I samband med att Arla fyller 100 år lanserar det bondeägda företaget en ny ursprungsmärkning för svenska mejeriprodukter. Alla produkter märkta med den blågula Sverigekannan är gjorda på 100 procent svensk mjölk från svenska Arlagårdar. Sverigekannan införs successivt i takt med övriga förpackningsförändringar. Arla arbetar även med att tydligare ange mjölkens ursprung för de produkter där råvaran kommer från ett annat land.

- Att veta var maten kommer ifrån blir allt viktigare för allt fler, och med Sverigekannan vill vi göra det lättare för konsumenten att göra ett medvetet val. Man ska inte behöva vända och vrida på paketet och läsa det finstilta för att ta reda på var mjölken kommer ifrån. Det ska räcka med en snabb blick på förpackningen, och därför lanserar vi nu Sverigekannan, säger Henri de Sauvage, vd för Arla i Sverige.

Enligt en undersökning av Ipsos i januari 2015 anser 8 av 10 konsumenter att ursprungsmärkning är viktigt. Nästan lika många tycker att det är viktigt med svenska råvaror och att maten man äter produceras i Sverige.

I dag finns inget lagkrav på ursprungsmärkning av mjölkprodukter i Sverige, och med införandet av Sverigekannan går Arla utöver vad lagstiftningen kräver. Arla har sedan många år angett tillverkningsland, och alla mejeriprodukter märkta med den röda Arla Ko® eller Svenskt Smör® är gjorda på svensk mjölkråvara. Detsamma gäller bland annat de svenska ostklassikerna och alla Arlas ekologiska produkter tillverkade i Sverige.

Sverigekannan införs löpande under 2015 och 2016 med start i maj. De första produkterna med den nya märkningen blir Arla Ko®-sortimentet, bland annat Arla Ko® Yoghurt, Fil, Mjölk, Grädde och Gräddfil. Därefter kommer märkningen på bland annat ostarna Arla Ko® Ost, Familjefavoriter och Wästgöta Kloster®, samt på Keso® cottage cheese och Yoggi®.

- 93 procent av det vi säljer i Sverige tillverkas på svensk mjölk, men vi har varit för dåliga på att visa råvarans ursprung. I en vanlig svensk kyldisk kan du idag hitta mejeriprodukter från hela Europa, och konsumenten har ett enormt utbud att välja från. För att underlätta för konsumenten måste vi vara extra tydliga med märkningen. Förutom Sverigekannan kommer det även stå vid vilket mejeri produkten är tillverkad, och på övriga produkter kommer det att synas tydligare än idag var råvaran kommer ifrån. Ambitionen är att ursprungsmärka alla konsumentprodukter vi säljer i Sverige, säger Henri de Sauvage.

Parallellt med lanseringen av Sverigekannan har Arla inlett ett arbete med att tydligare ange mjölkens ursprung för de produkter där råvaran kommer från ett annat land. Detta gäller framförallt vissa matlagningsprodukter och ostar. Både produkter med svensk och utländsk råvara är viktiga i Arlas strävan att maximera försäljningen av svenska mejeriprodukter och att se till att svenska mjölkbönder får så bra betalt som möjligt för sin mjölk.

FAKTA
Detta är Sverigekannan: Sverigekannan är Arlas nya ursprungsmärkning för konsumentprodukter som är gjorda på mjölk från svenska Arlagårdar och tillverkade på ett svenskt mejeri. Sverigekannan finns i två varianter: en med texten ”Svensk mjölk” och en med texten ”Svensk grädde”. På produkter med Sverigekannan kommer det även att framgå vid vilket mejeri produkten är tillverkad.

Dessa produkter börjar Arla märka med Sverigekannan: Med start i maj märks Arla Ko®-sortimentet, bland annat Arla Ko® Yoghurt, Fil, Mjölk, Grädde och Gräddfil. Arla Köket Eko kommer att märkas från och med juli. Därefter kommer märkningen på bland annat ostarna Arla Ko® Ost, Familjefavoriter och Wästgöta Kloster®, samt på Keso® cottage cheese och Yoggi®. Arbetet med att märka Arlas svenska konsumentprodukter med Sverigekannan beräknas vara klart senast i mitten av 2016.

Så här blir märkningen om råvaran är utländsk: Produkter i Arlaköket och Arla-ostar som inte görs på svensk mjölk kommer att märkas med ursprungsland löpande från och med juni 2015.

Så räknar Arla fram procenten svensk mjölk i sina produkter: Sett till sålda produktvolymer, alltså utan hänsyn till hur mycket mjölkråvara som krävs för att framställa varje enskild produkt, var 93 procent av samtliga Arlaprodukter som såldes i Sverige 2014 baserade på svensk mjölkråvara.

Översatt till mjölkråvara uppgick den totala mängden som 2014 berörde Arla i Sverige till 2 305 miljoner kilo. 270 miljoner kilo var importerad råvara i form av framför allt hushållsost från Danmark. Importen uppgick därmed till 12 procent av den totala mjölkråvaran. Exporten av svensk mjölkråvara uppgick till sammanlagt 715 miljoner kilo, främst i form av mjölkpulver. Exporten uppgick därmed till 35 procent av den svenska mjölkråvaran.

Arla fyller 100 år: Lanseringen av Sverigekannan sammanfaller med att Arla firar 100 år. Arla började 1915 som ett lokalt mejeri och har idag växt till en internationell kooperation med mjölkbönder från sju länder som ägare och med försäljning i över 100 länder.

Presskontakt
Claes Henriksson, presschef Arla Sverige: 0708-84 42 90, claes.henriksson@arlafoods.com

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727