​Arla lyfter fram ägarbönderna med ny märkning

Lästid
1 min
​Arla lyfter fram ägarbönderna med ny märkning
Publicerad
14 augusti 2015
Kontakter:
Presskontakt

Arla lanserar ett nytt märke som ska gör det lättare för konsumenter att se att produkterna kommer från ett mejeriföretag som ägs av bönderna själva. Allt för att det ska bli tydligare vad man stödjer om man köper en Arlaprodukt. Inte minst är detta viktigt att lyfta fram under den tuffa period mjölkbönder i hela Europa upplever just nu. Märket kommer att lanseras på Arlas så kallade kärnmarknader i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland.

  • Vi vill göra det tydligt att Arla är böndernas eget företag. Bondeägt innebär två saker: att Arlas förtjänst går tillbaka till Arlabönderna och att de tar en aktiv del i att skapa värde för konsumenterna. Det är bönderna som levererar den naturliga smaken, den höga kvaliteten, djurvälfärden. Det är vad du får och stödjer när du köper en Arlaprodukt, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Konsumenters intresse för produktens ursprung ökar – hur den är producerad, hur korna och miljön behandlas – och vem de stödjer genom att köpa produkten. Baserat på detta tar fler och fler människor ställning när de väljer sina mejeriprodukter.

  • Arla är bönderna, det är vi, kooperativets ägare, som jobbar varje dag för att säkerställa att Arlaprodukterna görs med omsorg i varje steg. Men många konsumenter vet inte detta om Arla. Vi vill göra det tydligt, för vi är stolta över vårt kooperativ och den mjölk vi levererar, säger Arlas ordförande Åke Hantoft, en av 12 747 ägare.

För närvarande är den finansiella situationen tuff för bönder över hela Europa, på grund av de mycket låga mjölkpriserna på världsmarknaden, drivet av en ökad produktion, ett ryskt importstopp och låg efterfrågan från kinesiska kunder.

  • Det är viktigt för oss att skapa medvetenhet om att när du köper en Arlaprodukt stödjer du mjölkbönder, inte en grupp aktieägare utan anknytning till mjölkproduktion. Vårt huvudfokus är att upprätthålla en långsiktigt hållbart mjölkutbud med hög kvalitet och hög djurvälfärd. Om konsumenter vill stödja oss genom att köpa Arlas produkter kan de titta efter märket, säger Åke Hantoft.

Märket kommer att lanseras på Arlas så kallade kärnmarknader Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland. I Sverige är planen att det kommer att börja synas på förpackningar i början av nästa  år. I Storbritannien, Tyskland och Danmark rullas märket ut under hösten och vintern 2015.

Presskontakt:
Arlas pressjour: 0708-84 42 90

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76