Arla lanserar två nya hamburgerostar

Lästid
1 min
Arla lanserar två nya hamburgerostar
Publicerad
28 april 2015
Kontakter:
Presskontakt

Inför grillsäsongen lanserar Arla två nya hamburgerostar – Castello Burger Blue och Castello Burger Cheddar. I samband med lanseringen samarbetar Arla med stjärnkocken Christian Hellberg från Griffin’s Steakhouse som har skapat moderna tolkningar av hamburgare inspirerade av världens olika smaker och kök. Bland recepten finns lammburgare med blåmögelost och grillad viltburgare med cheddar och enbärskräm.

Under de senaste åren har hamburgertrenden vuxit sig stark i Sverige. Hamburgaren har etablerat sig som ett populärt alternativ på restaurangmenyerna och det myllrar av nya nischade hamburgerhak. Samtidigt grillas det hemlagade hamburgare som aldrig förr runt om i landet.

- Hemmakocken lägger mycket fokus på valet av råvaror och utbudet av ingredienser och tillbehör av högre kvalité är idag näst intill oändligt när det kommer till hamburgare. Men trots att Sverige är ett ostälskande land verkar hamburgerosten ha fallit i glömska. Vi såg en avsaknad av bra hamburgerost ute i kylarna och kände därför att det är hög tid att slå ett slag för just ost till hamburgare, säger Helena Lindhe Permander, brand manager inom matlagningsost på Arla.

Castello Burger Blue är en skivad blåmögelost med en nötig karaktär som passar utmärkt när du vill göra en extra god och smakrik hamburgare hemma. Den andra osten, Castello Burger Cheddar, är en skivad, smakrik engelsk cheddarost som är lagrad i minst fem månader. Båda ostarna smälter fint på vilken burgare som helst. Grillmästaren Christian Hellberg har tagit fram inspirerande hamburgerrecept och tips kring bearbetning och tillagning av de nya produkterna.

- Jag har skapat moderna tolkningar av den klassiska burgaren och inspirerande alternativ på smidiga grillrecept med ost. Hamburgarna är inspirerade av smaker från världens olika kök där osten är det centrala. Recepten är utmärkta för hemmakocken som vill imponera hemma vid grillen och bjuda på burgare med en twist och med en ost som äntligen gör rättvisa åt hamburgarna, säger Christian Hellberg.

Följ oss på facebook.com/arlasverige

Castello Burger Blue och Castello Burger Cheddar lanseras i butik vecka 20 och en förpackning om 150 gram kommer kosta cirka 23.90 kr (rekommenderat pris).

För mer information eller högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Mikael Lindgren, PR-chef Arla Sverige
Tel: 08-789 52 13, 076-879 85 13
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

Helena Lindhe Permander, Brand Manager för matlagningsost, Arla Sverige
Tel: +46 70 849 55 52
E-post: helena.lindhe.permander@arlafoods.com

Om Arla
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13 500 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök ww.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727