Arla i nytt samarbete i Australien
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 06 februari 2015
- Kontakter:
- Presskontakt
Arla har gått in i ett nytt samarbete med Australiens största ostimportör, F. Mayer Imports, med ambitionen att femfaldiga sin verksamhet i Australien. Samarbetet ska hjälpa Arla att bygga vidare på den framgång man haft i flera decennier i landet med specialostvarumärket Castello och är ett sätt för Arla att ta sig in på nya attraktiva marknader med produkter tillverkade av mjölk från företagets kooperativa ägare i norra Europa
”Arla Foods Mayer Australia Pty Ltd” är namnet på ett nytt så kallat joint venture, som ska marknadsföra, sälja och distribuera importerade och lokala specialprodukter till den australiensiska marknaden. Det handlar om Castello®-ost, Lurpak®-smör och olika Arla®-produkter, men portföljen kommer även att innehålla specialprodukter från tredjepartstillverkare i Europa och Australien via F. Mayer.
Alla Arlas nuvarande och framtida verksamheter i Australien kommer att placeras i detta joint venture med F. Mayer Imports, som är Australiens största importör av ostprodukter och har varit Arlas förstahandsdistributör i landet de senaste 30 åren.
Samarbetet är en del av Arlas insatser för att ta sig in på nya attraktiva marknader med produkter tillverkade av mjölk från företagets kooperativa ägare – 13 500 bönder i norra Europa. Australien har över 23 miljoner konsumenter och har en växande premiummarknad för livsmedel.
Tillväxten för mejerimarknaden totalt sett i Australien är låg, men marknaden för specialostar är levande och växer stadigt. Australiensarna vill bli inspirerade av livsmedel av hög kvalitet, däribland hantverksmässigt tillverkad ost, och fokuset på inspirerande livsmedel och en rik matkultur är helt klart på uppåtgående. Vi anser att vi har de produkter som behövs för att följa med i den här utvecklingen, säger Arlas ansvarige i Australien, Lars Eggers, som kommer att bli ansvarig för detta nya joint venture.
Vi hoppas kunna bidra till den australiensiska mejerimarknaden genom att främja kategorin för specialostar och genom att lansera en serie produkter som redan inspirerar konsumenter på många andra håll i världen. Castello-ost har sålts i Australien i över 35 år och vår partner, F. Mayer, har i årtionden hämtat specialostar från alla stora ostländer i världen, så vi har en bra grund att bygga på. Nu siktar vi på att introducera andra spännande ostar på marknaden och vi ser verkligen fram emot att få komma igång, tillägger han.
Med detta joint venture siktar Arla på att öka sin årliga omsättning i Australien från dagens 200 miljoner DKK till 1 miljard DKK år 2020.
Fakta om samarbetet:
Ett så kallat joint venture med namnet Arla Foods Mayer Australia Pty Ltd
Arla Foods kommer att äga 51 procent och F. Mayer Imports 49 procent
Huvudkontor i Sydney
Marknadsföring, försäljning och distribution av mejeriprodukter, inklusive varumärkena Castello®, Lurpak® och Arla®
Lars Eggers från Arla Foods blir ansvarig som General Manager
Detta joint venture gäller från den 1 april 2015.
Presskontakt:
Arlas Pressjour: 0708-84 42 90