Nya namn i Arla Sveriges ledning
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 29 april 2015
Ny chef för Arlas verksamhet i Sydostasien, ny finansdirektör och ny chef för ost, matfett och juice. Det är några av de förändringar som berör Arla Sveriges ledningsgrupp.
Efter snart fyra år i Sverige tar Patrik Hansson, ansvarig för affärsenheten CBF (ost, matfett, juice), tar nästa steg i sin karriär inom Arla. Han blir ansvarig för verksamheten i Sydostasien (SEA), som är en del av Arlas nya affärsområde ”Asia”.
– Jag är glad för att Patrik tar sig an en ny spännande utmaning inom koncernen. Han har gjort en fantastisk resa med CBF, med jättebra resultat. Men det är bra att ledare från Sverige tar nya steg i Arla internationellt. Vi önskar Patrik lycka till i sitt nya jobb, säger Henri de Sauvage, ansvarig för Arla Sverige.
Johan Karlström blir ny direktör för CBF efter Patrik. Johan kommer närmast från Lantmännen där han är ansvarig för enheten ”Commercial Operations & Business Development”. Innan dess har han haft flera ledande positioner på Kraft Foods i Norden och Sverige. Han är 49 år gammal och har en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Johan börjar sitt jobb på Arla i början av hösten.
- Johan har stor internationell erfarenhet från Kraft Foods, inom både marknad och sälj. Han är en mycket respekterad ledare och har stora kundkontakter. Dessutom känner han till den kooperativa verksamhetsformen från sitt jobb på Lantmännen, säger Henri de Sauvage.
Ny finansdirektör och ny affärsutvecklare
Ivar Vatne blir ny finansdirektör på Arla Sverige och tar över Anders Hägg, som tidigare gått till rollen som finansdirektör för Arla UK. Ivar kommer närmast från Fiskars där han har rollen som VP Finance Europe.Innan det har han haft flera ledande positioner inom Procter & Gamble i olika länder, bland annat Sverige och Schweiz. Han är 36 år gammal och har en master examen från Norwegian School of Economics and Business Administration. Han börjar på Arla i början av hösten.
- Ivar kommer med mycket drivkraft och erfarenhet från det finansiella område, både inom marknad och sälj, från såväl P&G och Fiskars. Sälj och marknad är där vi skapar vår tillväxt och lönsamhet, så det blir spännande, säger Henri de Sauvage, ansvarig för Arla i Sverige.
Sebastian Nirvin blir Business Development Director och tar över efter Alex Racoveanu, som gått till rollen som Senior Integration Manager för Falbygdens Ost. Sebastian kommer närmast från en roll som Senior Manager på BearingPoint och har omfattande erfarenhet från strategi- och verksamhetsutveckling inom detaljhandel, FMCG och tillverkningsindustri, både i Sverige och internationellt. Han börjar sitt jobb på Arla den 1 september.
Presskontakt:
Arlas pressjour: 0708-84 42 90