Hemköp Hornstull i Stockholm vinnare i Arla Guldko 2015 Bästa Matglädjebutik
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 27 april 2015
Engagerade och kunniga medarbetare skapar tillsammans en välkomnande och inspirerande butik. Här får kunderna spännande mattips till både vardags och fest. Nu har de fått bevis på att de har en av Sveriges bästa butiker – vinsten i **Arla Guldko 2015** i kategorin **Bästa Matglädjebutik**. Priset delades ut under måndagen vid den stora finalen på Grand Hôtel i Stockholm.
Arla Guldko genomfördes i år för sextonde året i rad och fem lyckliga vinnare korades i var sin tävlingskategori. Vinnaren i varje kategori fick statyetten Guldkon, diplom och ett stipendium på 25 000 kr.
- Det här känns jättebra. Nu har vi uppnått ett fantastiskt delmål men vi ska bli ännu bättre. Att få vinna en sådan här prestigefylld tävling känns fantastiskt. Men här finns inga ensamma vinnare, allt är ett lagarbete, säger Johannes Andersson på Hemköp Hornstull.
Juryns motivering till Hemköp Hornstulls vinst:
”Årets Maglädjebutik 2015 ligger helt rätt i tiden och andas samtidigt framåtanda. Med ett sortiment som går utanpå det vanliga och med en puls, miljö och varuexponering som påminner om en saluhall träffar man rätt i den breda målgruppen. Oavsett om du är en stressad karriärist, en vegan med särskilda förväntningar eller har ett gediget matlagningsintresse där du brinner för färskvaror, ekologiskt och närproducerat – här finns det du söker!”
Övriga finalister i kategorin Bästa Matglädjebutik är Coop City i Kristianstad och Green Matmarknad i Malmö.
Juryarbetet för Bästa Matglädjebutik började redan under hösten förra året**.** Man har bedömt helhet, långsiktighet, kvalitet och engagemang hos de tävlande. Juryn består av: Fredrik Eriksson, kock, driver restaurang Långbro Värdshus och restaurang Asplund i Stockholm. Fredrik Edin, kampanjansvarig på Menigo. Eric Persson, matkommunikatör och konceptutvecklare, driver Crossover Creative i Stockholm. Fredrik Sjögren och Lena Lindborg, Arla.
Om Arla Guldko
Arla Guldko, ofta kallad ”matbranschens Oscar”, är en landsomfattande tävling som lyfter fram och belönar dem som satsar extra mycket på att sprida matglädje inom butik, restaurang och storkök. Vinnarna i respektive tävlingskategori får statyetten Arla Guldko, utbildningsstipendium på 25 000 kr samt diplom. Övriga tävlanden som deltar i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.
För ytterligare information kontakta:
Mikael Dahl, butikschef, Hemköp Hornstull
Tel: 08-840975, mikael.dahl@hemkop.se
Fredrik Larm, projektledare Arla Guldko, Sponsring & Event chef Arla Sverige
Tel. 070-689 54 91, 08-789 54 91 fredrik.larm@arlafoods.com
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Sverige
Tel. 0768-798 513, 08-789 52 13, mikael.lindgren@arlafoods.com
Vinnare i samtliga kategorier:
Bästa Miljöarbete: Yasuragi och Nordic Choice Hotels
Bästa Matglädjeskola: Brunnsboskolan, Göteborg
Bästa Snabbmål: Indian Street Food & Co, Stockholm
Bästa Matglädjeförskola: Tessins förskola, Nyköping
Bästa Matglädjebutik: Hemköp Hornstull, Stockholm
Högupplösta filmklipp från Arla Guldko-finalen kan hämtas från Clipsource www.clipsource.se/arla
Filmklipp från Arla Guldko-finalen kommer även att finnas på Arla Play
www.arla.se/arla-play/ och Youtube www.youtube.com/user/ArlaSverige