Arla lägger icke-bindande bud på mejeri i Egypten

Lästid
1 min
Arla lägger icke-bindande bud på mejeri i Egypten
Publicerad
11 september 2014
Kontakter:
Presskontakt

Arla lägger ett icke-bindande bud på det börsnoterade Arab Dairy Products Company (ADPC.ca), som har sitt huvudsäte nära Kairo. Arla kommer i och med ett köp, som förutsätter att företagets ekonomi är god, att bli en av de fem-sex största mejeriaktörerna i Egypten.

En så kallad due diligence-fas går nu igång, där Arla efter att ha gett ett icke-bindande bud på upp till 100 procent av aktierna kan få en mer detaljerad inblick i de delar av Arab Dairys verksamhet som inte finns beskrivna i årsredovisningen.

  • Vårt bud är inte bindande men blir nu officiellt, eftersom Arab Dairy är börsnoterat. Företaget ser ut att passa våra ambitioner i Egypten bra, och nu ska vi ner i detaljerna innan vi tar beslut om ett köp, säger Rasmus Malmbak Kjeldsen, som är ansvarig för Arlas verksamhet i Mellanöstern och Afrika.

Det intressanta med Arab Dairy är att företaget har en stark position inom både detaljhandel och foodservice (restauranger och storhushåll), vilket passar bra med Arlas fokus på just dessa säljkanaler. Köpet kan ge Arla en placering bland de 5-6 största mejeriaktörerna i Egypten och en marknadsandel på 13-15 procent i ostkategorierna.

Fakta om Arab Dairy:

  • Omsättning: 68 miljoner euro (2013)

  • Säljvolymer: 43 000 ton mejeriprodukter (2013)

  • Har position 1-4 i flera stora produktkategorier, primärt ostar av feta-typ, mjukost och hårdost

  • Största varumärke: Panda

  • Åtta distributionscentraler och 125 distributionsbilar, som täcker hela landet

  • Produktionskapacitet på 80 000 ton vid en nyare anläggning 50 km utanför Kairo, med plats för en eventuell utbyggnad

  • Arab Dairys lokala produktion är baserad på så kallad rekombinering, där mjölkpulver och vatten blandas för att sedan användas till osttillverkning. Cirka 80 procent av mjölkpulvret importeras till Egypten. Det finns alltså potential att använda den mjölk våra ägare Arlabönderna producerar till värdeförädlade produkter och avsätta dem på en marknad i tillväxt, säger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Egypten: ett land i tillväxt Egypten är en av de största mejerimarknaderna i i Mellanöstern och Nordafrika, en region som har mycket gemensamt när det gäller konsumtion av mejeriprodukter. Det bor omkring 90 miljoner människor i området, och både befolkningen och köpkraften växer. Samtidigt förändras konsumtionsmönstret, från konsumtion av mejeriprodukter som tillverkats i hemmet eller i den nära omgivningen till produkter tillverkade och förpackade på ett mejeri och köpt i en butik.

Läs mer om Arab Dairy på www.arabdairy.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76