M.A.T i Helsingborg finalist i Arla Guldko 2014
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 31 januari 2014
M.A.T i Helsingborg startade för tre månader sedan. Nu har de redan gått till final i den nationella tävlingen Arla Guldko i kategorin Bästa Matglädjebutik.Vinnarna i samtliga kategorier koras vid den stora finalen den 7 april 2014 på Grand Hotell i Stockholm.
M.A.T är en ny dagligvarukedja med nytt koncept som ingår i Bergendahlsgruppen. Den första butiken öppnade i Helsingborg i november förra året. Butiken är uppbyggd som en måltid. Först kommer färska basvaror som kött- och fiskdiskarna, därefter kommer torget med frukt och grönt och till sist hyllorna med tillbehör. Målet är att göra det enklare för kunderna. Butiken har saluhallskänsla med öppna avdelningar. Man ser bagaren baka bröd och grönsakshandlaren beställa varor. Man kan också äta lagad mat i butiken eller ta med hem. Här finns dessutom dataskärmar där man via internet kan beställa varor för hem och fritid för hemleverans.
- Matglädje i butik är en konkurrensfaktor. Det handlar om bra varor, bra service men även balanserat pris. Vår personal är oerhört viktig. De har gedigen yrkeskunskap och brinner för arbetet, säger Jan Hildingsson, butikschef M.A.T.
De två andra finalisterna i kategorin Bästa Matglädjebutik är ICA Stop i Täby och ICA Kvantum Flygfyren i Norrtälje. Juryn består av stjärnkocken Fredrik Eriksson, representanter från matbranschen och Arla samt 2013 års vinnare av Arla Guldko Bästa Matglädjebutik 2013.
Det är femtonde året i rad som Arla Guldko, matbranschens motsvarighet till Oscarsgalan, genomförs. Syftet är lyfta fram och belöna dem som satsar extra mycket på matglädje och hållbarhetsarbete inom butik, restaurang och storkök. Tävlingens fem kategorier är Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Snabbmål, Bästa Matglädjeförskola samt Bästa Matglädjebutik.
Vinnarna i respektive tävlingskategori får statyetten Arla Guldko, utbildningsstipendium på 25 000 kr samt exklusivt diplom. Övriga tävlanden som deltar i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr.
Mer om tävlingen och finalisterna: www.arla.se/guldko.
För ytterligare information kontakta:
Markus Pålsson, färskvaruchef, M.A.T, Helsingborg
Tel: 042-490 78 10, markus.palsson@bergendahls.se
Fredrik Larm, projektledare Arla Guldko, Sponsring & Event chef Arla Foods
Tel. 070-689 54 91, 08-789 54 91, fredrik.larm@arlafoods.com
Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
Tel. 0768-798 513, 08-789 52 13, mikael.lindgren@arlafoods.com
Här är samtliga finalister i Arla Guldko 2014:
Bästa Miljöarbete
Södertälje kommun med Rosenborgsenheten, Södertälje
Way Out West, Göteborg
Yasuragi Hasseludden och Nordic Choice Hotels, Saltsjö-Boo
Bästa Matglädjeskola
Fornuddens skola, Tyresö
Guldhedskolans skolrestaurang La Bamba, Göteborg
Vallens miljöskola, Kovland
Bästa Snabbmål
Bun Bun Truck, Stockholm
El Taco Truck, Stockholm
K25, Stockholm
Bästa Matglädjeförskola
Bergalyckans förskola, Lagan
Lekbackens förskola, Alvesta
Ängdala förskola, Höllviken
Bästa Matglädjebutik
ICA Kvantum Flygfyren, Norrtälje
ICA Stop, Täby
M.A.T, Helsingborg
Om Arla Guldko
Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra insatser inom butik, restaurang och storkök. Syftet är att varje år lyfta fram och belöna bra förebilder för att inspirera andra att satsa på matglädje och hållbarhetsarbete. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.