Var femte 16-23-åring äter inte frukost

Lästid
4 min
Var femte 16-23-åring äter inte frukost
Publicerad
09 september 2013
Kontakter:
Presskontakt

En undersökning från Novus, initierad av bondeägda mejeriföretaget Arla, visar att 22 procent av svenska ungdomar hoppar över frukosten flera dagar i veckan. Av dem som hoppar över frukosten äter 40 procent inte någonting innan lunch. Med initiativet #lovefrukost vill Arla uppmuntra fler unga att skapa inspirerande och goda frukostvanor för att må och prestera bättre.

Nu när skolor och jobb dragit igång efter sommaren är det dags att återvända till rutinerna. En studie bland 1000 personer i åldern 16-23 utförd av Novus, initierad av Arla, visar att 22 procent hoppar över frukosten flera dagar i veckan . Två av tio hoppar över frukosten på grund av tidsbrist, 15 procent på grund av att de inte är hungriga. 40 procent av dem som hoppar över frukosten dricker eller äter inte någonting innan lunch. Läs mer om undersökningen nedan.

– Att hoppa över frukosten kan leda till koncentrationssvårigheter, trötthet och nedsatt prestationsförmåga. Frukosten bör tillgodose 25 procent av det dagliga energi- och näringsbehovet och är nödvändig för att kunna prestera under dagen, oavsett om det gäller studieresultat, i arbetet eller sport, säger Linda Bakkman, näringsfysiolog på Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), som Arla är officiell leverantör till.

Genom att lägga upp inspirerande frukostbilder på Instagram och hashtagga med #lovefrukost, vill Arla att fler ska testa en ny frukostidentitet. Arla presenterar den vinnande bilden på 2,8 miljoner mjölkpaket. Kampanjen finns på Instagram samt på lovefrukost.se. Arla kommer också att besöka tio skolor runt om i Sverige för att berätta om vikten av goda frukostvanor.

– Många unga äter inte frukost, samtidigt ser vi att skolresultaten sjunker år för år. Om Arla kan uppmuntra fler unga att äta frukost med hjälp av Instagram, kanske vi på sikt kan bidra till att förbättra skolresultaten. Därför besöker vi också gymnasieskolor för att berätta om frukostens värde och bjuder även på frukost, säger Therese Bodin, kampanjansvarig på Arla.

Initiativet #lovefrukost syftar till att uppmuntra fler unga att skaffa goda frukostvanor genom att göra frukosten mer inspirerande och prioriterad. Arla och Psykologifabriken har tagit fram en guide, som med hjälp av Instagram och med inspiration från psykologin, ska underlätta vanan att börja äta frukost.

1. Motivera varför du ska äta frukost. Vill du kunna koncentrera dig bättre? Få ett jämnare humör? Njuta av något gott? När bakslag kommer är det bra att gå tillbaka till varför du äter frukost.

2. Sätt upp mål. Vad ska du äta till frukost? Och hur ofta? Börja i liten skala och öka stegvis. Målet för första veckan kan vara att gå upp 10 minuter tidigare, äta en macka och läsa tidningen.

3. Instagramma din fina frukost. I sociala medier är det lätt att prova nya identiteter. Genom att Instagramma frukostar som är välsmakande för både ögon och mage, kan du enkelt prova på hur det känns att bli betraktad som en frukostfinsmakare!

4. Få direkt respons. Ett vanligt problem när vi försöker ändra vanor är att snabb feedback på positivt beteende uteblir. Det kan du få från Instagramvänner som ger likes och kommentarer! Genom att tagga bilden med #lovefrukost kan fler se bilden. Den vinnande bilden publiceras på 2,8 miljoner av Arlas mjölkpaket.

5. Sprid din goda vana. Sociala medier är ett bra sätt att inspirera och inspireras av vänner. Genom att lägga upp bilder på fina frukostar kan du uppmuntra dina kompisar till att också testa den nya vanan!

– Att börja äta frukost handlar om att skapa en ny vana - något som alltid är en utmaning, men ändå lättare än att förändra en befintlig vana. Därför tycker vi det känns väldigt intressant att kombinera principer från psykologin med användningen av Instagram för att underlätta det, säger Alexander Rozental, leg. psykolog på Psykologifabriken.

För mer information kontakta:
Therese Bodin, kampanjansvarig Arla, tel 0708-83 78 22, therese.bodin@arlafoods.com
Claes Henriksson, presschef Arla, tel 0708-84 42 90, claes.henriksson@arlafoods.com

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Frågorna i undersökningen:

Fråga: Hur ofta äter du frukost?
78 % Äter frukost varje dag
11 % Äter frukost 3-4 gånger i veckan
5 % Äter frukost 1-2 vardagar i veckan
3 % Äter frukost endast på helgerna
2 % Äter aldrig frukost

Fråga: När du hoppar över frukosten, vad är den vanligaste orsaken?
43 % Hoppar inte över frukosten
20 % Har inte tid
15 % Är inte hungriga
13 % Prioriterar att sova längre
5 % Det finns ingen frukostmat som passar mig

Fråga: Om du någon gång hoppar över frukosten, vad äter eller dricker du då innan lunch? (Fler svar möjligt)
40 % Ingenting
38 % Kaffe eller te
33 % Frukt
24 % Smörgås
11 % Godis
5 % Energidryck
9 % Annat

Fråga: Vad äter du oftast till frukost? (Flera svar möjligt)
53 % Smörgås med annat pålägg
41 % Smörgås med ost
35 % Yogurt
29 % Ett glas juice
23 % Ett glas mjölk
22 % Fil
36 % Annat

Fråga: Vad anser du vara det viktigaste med frukosten?
36 % Att den är mättande
36 % Att den är god
14 % Att den går snabbt att laga
9 % Att den är nyttig
4 % Att den har mycket protein
2 % Att den är ekologisk eller närproducerad
1 % Att den ser inbjudande ut
1 % Att den har lite kalorier

Fråga: Har du någon gång fotograferat din frukost och delat i sociala medier, exempelvis på Instagram eller Facebook?
77 % Nej
16 % Ja, tog en bild på en frukost som blev extra fin
4 % Ja, tog en bild på en vanlig frukost
2 % Ja, annat skäl
1 % Vet ej

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12.000 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien och Luxemburg. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76