Sabis Fältöversten, Stockholm, finalist i Arla Guldko 2013: Saluhallskänsla gav nytändning

Lästid
2 min
Publicerad
06 februari 2013
Kontakter:
Presskontakt

Passion för mat. Det har varit ledordet för familjeföretaget Sabis sedan 1800-talet och är det fortfarande. Sabis Fältöversten lever upp till detta år efter år, vilket flera Arla Guldko-vinster visar. Nu har de det tagit sig till final ännu en gång i [Arla Guldko](http://www.arla.se/evenemang/arla-guldko/) 2013 i kategorin [Bästa Matglädjebutik](http://www.arla.se/evenemang/arla-guldko/tavlingskategorier/). Vinnarna koras vid den stora finalen den 25 april 2013.

  • Alla tycker att det är kul och motiverande att vara med i Arla Guldko. Våra medarbetare är kundproffs och oerhört duktiga på det de gör. Vi har gjort om mycket i butiken så vi är naturligtvis mycket stolta över att återigen ha kommit till final, säger Krister Skeppler, butikschef Sabis Fältöversten.

För knapp ett år sedan gjordes en rejäl ombyggnad och idag är butikens yta smartare disponerad och kunderna får bättre plats. Utvecklingen sedan ombyggnaden har gått bra och försäljningen har tagit ytterligare fart. Butiken har en saluhallskänsla där avdelningarna har inretts med olika teman. Till exempel har brödavdelningen kafékänsla, fisken har känslan av sydeuropeisk fiskmarknad och så har osten fått ett eget rum, första ostrummet i butik i Sverige. Här finns alla ostar man kan tänka sig och personligt bemötande och hjälp av ostproffset Thomas och hans medarbetare. Självklart får man vintips, om så önskas.

Butikens matinspiratör Evita presenterar och demonstrerar menyförslag med olika teman varje dag. I början av veckan är menyerna vardagsbetonade och på fredagen blir det helgkänsla. Det här är mycket uppskattad av kunderna och en kund uttryckte spontant en dag: ”Om inte Evita är här vet vi inte vad vi ska äta”.

  • Vi är den största Sabis-butiken så vi måste ligga steget före. Våra kunder förväntar sig det av oss. Vi har passion för mat och det vill vi dela med oss av, säger Krister Skeppler.

De två andra finalisterna i kategorin Bästa Matglädjebutik är ICA Kvantum Norrköping och Coop Extra Åkersberga. Övriga tävlingskategorier i Arla Guldko är Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Snabbmål, Bästa Förskolekök samt Bästa Matglädjebutik. Vinnarna i Arla Guldko 2013 koras vid den stora finalen den 25 april på Grand Hôtel i Stockholm.

Juryn för Bästa Matglädjebutik består av: Mio Svahn/COOP Extra Danderyd, vinnare av Arla Guldko 2012 Bästa Matglädjebutik, Eric Persson/matkommunikatör & konceptutvecklare Food People STHLM, Fredrik Eriksson/stjärnkock, driver restaurang Långbro Värdshus samt Fredrik Sjögren och Lena Lindborg/Arla Foods.

Om Arla Guldko

Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma och belöna dem som satsar extra mycket på matglädje och hållbarhetsarbete inom butik, restaurang och storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Vinnarna i respektive tävlingskategori får statyetten Arla Guldko, utbildningsstipendium på 25 000 kr samt exklusivt diplom. Övriga tävlanden som deltar i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.

För ytterligare information kontakta:

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Finalisterna i kategorin Bästa Matglädjebutik

Sabis Fältöversten, Stockholm, Krister Skeppler, butikschef, tel. 08-545 856 67, krister.skeppler@sabis.se

ICA Kvantum Norrköping, Thomas Pennerud, ICA-handlare, tel. 0733-279090, thomas.pennerud@icakvantum.com

COOP Extra Åkersberga, Stockholm, Mathias Landin, butikschef, tel. 010-741 83 01, akersberga.bc@coop.se

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76