Premiär för Arlas nya webb

Lästid
1 min
Premiär för Arlas nya webb
Publicerad
31 januari 2013
Kontakter:
Presskontakt

Nu har nya arla.se, en av Sveriges ledande sajter inom recept och matinspiration, öppnat i nytt format. Efter en vecka har trafiken till sajten redan ökat med cirka 10 procent. Årligen besöker miljontals svenskar arla.se och mest populärt är [recept](http://www.arla.se/recept/), men även kampanjer och evenemang som kosläppet lockar många besökare till sajten.

Arla Foods vill utveckla sin position som hela Sveriges matinspiratör och då spelar de digitala kanalerna en viktig roll för att stärka relationen med konsumenterna. Nu har en ny arla.se öppnat och förutom en förbättrad recepttjänst är ambitionen att sajten bättre ska spegla Arla som det bondeägda mejeriföretaget och leverantör av naturliga produkter.

-Vi vill vara bland de bästa när det gäller matinspiration i digitala kanaler och därför är detta en väldigt viktig investering. Att ha en bra synlighet och ett efterfrågat innehåll i digitala kanaler stödjer helt enkelt vår affär, säger Mats Hedlund, affärsområdeschef för färskvaror på Arla Foods i Sverige.

Nya arla.se är byggd med så kallad responsiv design. Det vill säga att den anpassar innehållet efter storleken på din skärm – pc, läsplatta eller mobil. Större bilder för både recept och produkter är en annan nyhet.

-Med den nya sajten kan vi möta besökaren var han eller hon än befinner sig. Vi har en betydligt kraftigare sökfunktion på sajten, vilket innebär att fler användare kommer att hitta vad de söker och kunna dela med sig av innehållet, säger Christina Skoglund, ansvarig för arla.se.

Fler och fler använder arla.se från sin mobiltelefon och periodvis är andelen mobila besök över 50 procent.  Den nya webben är anpassad för olika skärmstorlekar, vilket innebär att man kommer åt allt innehåll – oavsett om man besöker arla.se via sin dator, mobiltelefon eller surfplatta. Nya arla.se har också fått en bättre sökmotor och moderniserad design och teknik.

Arla är redan idag en av de ledande aktörerna inom matinspiration i Sverige. Under förra året hade till exempel arla.se över 17 miljoner besök och Arlas appar låg högt på listorna över mest nedladdade matappar, med uppemot två miljoner receptvisningar i månaden.

Ytterligare info, kontakta:

Christina Skoglund, kanalansvarig arla.se, tel 070-883 93 62

Claes Henriksson, presschef, tel 070-88 44 290

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76