Maraton firas bäst med mjölk

Lästid
1 min
Maraton firas bäst med mjölk
Publicerad
29 maj 2013
Kontakter:
Presskontakt

Efter 4,2 mils löpning är musklerna tömda på kolhydrater och kroppen behöver snabbt påfyllning. [Mjölk](http://www.arla.se/halsa/mjolk-naring/) innehåller både protein, kolhydrater och elektrolyter vilket gör att den passar suveränt bra efter en riktig superprestation. På lördag den 1 juni är det dags för Stockholm Marathon och det kan vara smart att fira målgången med ett stort glas mjölk.

Under ett maratonlopp kan vi förbruka lika många kalorier som vi gör på en hel dag. Musklerna töms på kolhydrater, musklerna bryts ner och kroppen svettas uppemot en liter per mil. För att hjälpa kroppen att återhämta sig bör man se till att få i sig både protein, kolhydrater och elektrolyter, salter, inom 30 minuter efter avslutat lopp. Då får man igång den viktiga återhämtningsprocessen. Ett bra återhämtningsmål efter ett träningspass bör innehålla cirka 1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och sammanlagt 10-20 gram protein. 1)

Forskning visar att en mjölkbaserad återhämtningsdryck har bra effekt. Mjölk har en god proteinkvalitet och en hög halt av essentiella (livsnödvändiga) aminosyror. 3 dl mjölk ger 10 g protein, en proteinberikad mjölk som Arla Ko Mjölkdryck med extra protein ger 26,5 g protein per flaska. Mjölk innehåller dessutom fysiologiska halter av elektrolyter, mineralsalter, som man behöver efter att man har svettats. Mjölk innehåller också cirka 5 g kolhydrater per dl. Efter att ha tömt kroppens kolhydratdepåer helt kan det vara bra att komplettera med russin eller ett par frukter för att få ett fullgott återhämtningsmål. 2) I Arlas mjölksortiment finns förutom vanlig mjölk flera produkter som passar extra bra efter träning och tävling:

  • Arla Ko Mjölkdryck med extra protein i smakerna naturell och blåbär. Innehåller 50 procent extra protein
  • Arla Wellness Immune mjölkdryck, rik på vitamin D och med miljoner aktiva bakterier. 3)
  • Arla Wellness Bone Health mjölkdryck, berikad med extra kalcium och vitamin D. 4)
    Läs mer på www.arla.se/vara-produkter/produktgrupper/mjolk/

Tips inför Stockholm Marathon på lördag: Häll kall mjölk tillsammans med ett par isbitar i en ståltermos. Då håller sig mjölken fräsch i flera timmar. 1) Mjölk ger bättre återhämtning och träningsresultat, svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Halsa/Mjolk-ger-battre-aterhamtning-och-traningsresultat/ 2) Svensk mjölk Forskning Special 2011-06-22

3) Vitamin D bidrar till att immunsystemet fungerar normalt. 4) Kalcium och vitamin D bidrar till att bibehålla en normal benstomme.

För ytterligare information, kontakta:

Annika Strömberg, hälsokommunikatör Arla Foods, tel: 08-677 32 26,070-603 32 26, annika.stromberg@arlafoods.com Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods på tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com   

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727