Försäljningen av feta och proteinrika mejeriprodukter fortsätter att öka

Lästid
1 min
Försäljningen av feta och proteinrika mejeriprodukter fortsätter att öka
Publicerad
05 februari 2013
Kontakter:
Presskontakt

Intresset för mejeriprodukter med hög fett- och proteinhalt ökade kraftigt under 2012. Bakom ökningen står bland annat den så kallade LCHF-dieten där kolhydrater byts ut mot feta och proteinrika produkter. Det visar Arlas årsrapport Mjölkåret 2012.

Ett exempel är försäljningen av Keso ® Cottage Cheese som ökade med nästan 20 procent under året. Försäljningen av feta mejeriprodukter fortsatte också att öka under året. Både vispgrädde och crème fraiche ökade med nästan 10 procent under 2012.

– Vi ser en tydlig försäljningsökning av de här produkterna och det beror bland annat på att många efterfrågar naturlig mat med högt proteininnehåll, exempelvis när de vill gå ner i vikt. Studier visar också att proteinrika produkter som exempelvis mjölk är väldigt bra vid återhämtning efter träning, Annika Strömberg, hälsoexpert på Arla.

Hela rapporten Mjölkåret 2012 bifogas.

Ytterligare information:
Arlas pressjour: 070-884 42 90

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727