Coop Extra Åkersberga finalist i Arla Guldko 2013: Personligt engagemang ger framgång
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 06 februari 2013
- Kontakter:
- Presskontakt
Färskvaror av högsta kvalitet, brett sortiment till ”klippriser” och en entusiastisk personal har gjort Coop Extra Åkersberga till en mycket populär butik. Innan butiken öppnades för åtta månader sedan sattes höga servicemål. Det målmedvetna arbetat har nu tagit butiken till final i [Arla Guldko](http://www.arla.se/evenemang/arla-guldko/) 2013 i kategorin [Bästa Matglädjebutik](http://www.arla.se/evenemang/arla-guldko/tavlingskategorier/). Vinnarna koras vid den stora finalen den 25 april 2013.
- Det är tack vare vår fantastiska personal som vi har nått finalplatsen. Vårt mål är att vara både bästa butik och bästa arbetsplats i Åkersberga, och det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Jag är mycket stolt säger Mathias Landin, butikschef på Coop Extra Åkersberga.
Butiken har cirka 90 anställda och ligger i Åkersbergas nya handelsplats Pilstugetorget. Första delen av butiken har en stark färskvaruprägel med mycket matinspiration, andra halvan har mer fokus på bra priserbjudande och klippkänsla samt ett säsongstorg. Det gör att kundgruppen är mycket bred. Ansvaret för butikens olika avdelningar är delegerat till personalen. De ”äger” sina områden och det finns utrymme att fatta egna beslut för att göra gästerna – det är så man kallar sina kunder - nöjda. Ett exempel är en kundreklamation där en medarbetare tog reda på var gästen bodde och åkte dit med tårta samt ny vara. Gästen skrev en rad om det på Coops facebooksida, vilket resulterade i över 22 000 ”likes”.
Varje förmiddag har man personalmöte mitt i butiken då man informerar samt även ger varandra tips på vad man kan göra för att våga prata mat med kunderna.
- Det kan handla om att våga ta initiativet, titta i gästens vagn och fråga vad han eller hon ska laga för mat och ge egna goda tips. Fler gäster stannar gärna och lyssnar, och sen är matpratet igång. Det handlar också om att inte bara slänga fram en vara som gästen frågar efter, utan att tänka till lite extra, vad vill just den här gästen ha, säger Mathias Landin.
De två andra finalisterna i kategorin Bästa Matglädjebutik är ICA Kvantum Norrköping och Sabis Fältöversten, Stockholm. Övriga tävlingskategorier i Arla Guldko är Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Snabbmål, Bästa Förskolekök samt Bästa Matglädjebutik. Vinnarna i Arla Guldko 2013 koras vid den stora finalen den 25 april på Grand Hôtel i Stockholm.
Juryn för Bästa Matglädjebutik består av: Mio Svahn/COOP Extra Danderyd, vinnare av Arla Guldko 2012 Bästa Matglädjebutik, Eric Persson/matkommunikatör & konceptutvecklare Food People STHLM, Fredrik Eriksson/stjärnkock, Långbro Värdshus samt Fredrik Sjögren och Lena Lindborg/Arla Foods.
Om Arla Guldko
Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma och belöna dem som satsar extra mycket på matglädje och hållbarhetsarbete inom butik, restaurang och storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Vinnarna i respektive tävlingskategori får statyetten Arla Guldko, utbildningsstipendium på 25 000 kr samt exklusivt diplom. Övriga tävlanden som deltar i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.
För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com
Finalister i kategorin Bästa Matglädjebutik
Coop Extra Åkersberga, Stockholm, Mathias Landin, butikschef, tel. 010-741 83 01, akersberga.bc@coop.se
ICA Kvantum Norrköping, Thomas Pennerud, ICA-handlare, tel. 0733-279090, thomas.pennerud@icakvantum.com
Sabis Fältöversten, Stockholm, Krister Skeppler, butikschef, tel. 08-545 856 67, krister.skeppler@sabis.se