Arla är ett av Sveriges mest hållbara företag

Lästid
1 min
Arla är ett av Sveriges mest hållbara företag
Publicerad
06 maj 2013
Kontakter:
Presskontakt

Bondeägda Arla tar hem femteplatsen i den stora undersökningen Sustainable Brands 2013. 9 000 svenska konsumenter har bedömt 228 företag utifrån miljö och socialt ansvarstagande. Inom kategorin livsmedel är Arla tvåa.

– Hållbar utveckling är en viktig del av Arlas affärsidé. Tillsammans med våra ägare mjölkbönderna arbetar vi med hållbarhet i hela mjölkens livscykel – från kossan till konsumenten. En andraplats bland livsmedelsföretagen visar att vi är på rätt väg, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas gröna kommunikation.

Arla har gjort många framsteg inom hållbarhetsområdet de senaste åren. Den miljöstrategi som  lanserades 2011 har nu börjar ge ordentliga avtryck i verksamheten. Företaget sparar mer energi och vatten, minskar svinnet och förpackningarnas miljöpåverkan. Tillsammans med ägarna mjölkbönderna arbetar Arla vidare för att minska jordbrukets miljöpåverkan och under året har bland annat ett projekt som ska mäta, analysera och minska utsläppen från gårdarna inletts.

Arla har också fortsatt sin satsning på ekologisk mjölkproduktion genom att sänka priset till handeln på ekomjölk, stärka marknadsföringen och göra Minimjölken ekologisk.

– Undersökningen visar att för konsumenterna är ett bra ekologisk utbud det bästa exemplet på att ett företag tar ett hållbart ansvar. Arla driver utveckling i Sverige och är idag världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Det är vi stolta över. Men vi nöjer oss inte med det utan fortsätter satsa på ekologisk mjölkproduktion, säger Ann Freudenthal.

Under 2012 har Arla även förbättrat sina verktyg för att göra ansvarsfulla inköp och resultatet av årets medarbetarundersökning visar att medarbetarnas engagemang och stolthet ökar.

– Vi är väldigt glada över placeringen på topp 10. Lite extra nöjda är vi med att Arla är allra bäst i branschen på socialt ansvar. Det visar att konsumenterna har uppmärksammat både vårt arbete med miljö och med socialt  ansvarstagande, säger Ann Freudenthal.

Listan över mest hållbara varumärken inom livsmedelsbranschen:

  1. Lantmännen
  2. Arla
  3. Skånemejerier
  4. Norrmejerier
  5. Scan
  6. Findus
  7. Löfbergs Lila
  8. Familjen Dafgård
  9. Felix
  10. Abba Seafood
  11. Kalles Kaviar
  12. Santa Maria
  13. Procordia Food
  14. Coca Cola
  15. Nestlé

Mer information om Arlas miljö- och hållbarhetsarbete finns här:arla.se/om-arla/miljo-socialt-ansvar/

Om undersökningen:
Sustainable Brand Insight undersöker varje år de största varumärkena på den svenska marknaden. De ställer frågor om miljöansvar och socialt ansvarstagande baserat på Förenta Nationernas 10 principer i Global Compact. Ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen bestående av 9000 personer har intervjuats. Detta gjordes via webbenkät under december 2012 och januari 2013. Här finns mer information om undersökningen samt alla placeringar: sb-insight.com/

För ytterligare information:
Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas gröna kommunikation, 070-689 58 48, ann.freudenthal@arlafoods.com
Claes Henriksson, presschef för Arla i Sverige, 0704-56 56 46,claes.henriksson@arlafoods.com

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727