Nytt avtal banar väg för ostproduktion i Ryssland

Lästid
3 min
Publicerad
16 januari 2012
Kontakter:
Presskontakt

Det bondeägda mejeriföretaget Arla tar nu nästa strategiska steg på den ryska marknaden genom att komma överens med Rysslands tredje största mejeriföretag, Molvest Group om villkoren för gemensam produktion av hårdost för ryska konsumenter. Avtalet är en del av Arlas ambition att bli ett av de ledande mejeriföretagen i Ryssland inom kategorin hårdost.

Efter flera år av ökande export till den ryska marknaden ska Arla nu för första gången etablera lokal produktion i landet. Arlas ryska bolag Arla Foods Artis ska tillsammans med Molvest Group bygga om ett av Molvests befintliga mejerier i staden Kalacheevsky i sydvästra Ryssland till ett hårdostmejeri. De båda företagen är nu överens om ramarna för gemensam produktion vid mejeriet.

Molvest kommer att ansvara för att hämta in mjölk från gårdar i området som de sedan bearbetar på mejeriet. Därefter köper Arla mjölken och ansvarar för produktionen av hårdost på mejeriet. De färdiga produkterna ska sedan distribueras och säljas av Arla.

För Arlas del handlar det om en investering på motsvarande omkring 30 miljoner svenska kronor till ombyggnad av mejeriet.

Förutsättningar för fördubblad omsättning
Arla och Molvest räknar med att den gemensamma produktionen kan starta i början av 2013. Målet är en årlig produktion på cirka 6 000 ton år 2014 och att produktionstillväxten därefter ska vara 10 procent per år.

– Ryssland är en av våra strategiska tillväxtmarknader och detta avtal är viktigt eftersom det nu ger oss möjlighet att kombinera export till Ryssland med lokal produktion. Det kommer troligen inte att bli vår sista expansion i Ryssland, men detta avtal förväntas ensamt att fördubbla vår omsättning på den ryska marknaden senast år 2015, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Kommer att gynna exporten
Arlas verksamhet i Ryssland växte under 2011 med cirka 30 procent till en omsättning på motsvarande cirka 600 miljoner svenska kronor - en tillväxt som drevs av export från Skandinavien av Lurpak-smör, Castello specialostar och färskostar under varumärket Arla Natura. Exporten väntas öka ytterligare som en indirekt effekt av att Arla startar produktion i Ryssland.

– Med etablering av lokal produktion i landet, kan vi erbjuda ett bredare sortiment och större volymer. Det stärker vår position på den ryska detaljhandelsmarknaden, vilket också kommer att öka vår export från Skandinavien till Ryssland. Sådana effekter har vi tidigare sett på marknader som USA, Tyskland och Kanada, säger Senior Vice President Hans Christensen, som är ansvarig för Arlas verksamhet i Ryssland, Polen och Nordamerika.

– Ryssland är en attraktiv marknad för oss eftersom det finns många konsumenter som är villiga att betala för god kvalitet. Vi har en ambition att bli ett av de ledande mejeriföretagen i Ryssland inom kategorin hårdost. Vi bidrar med skandinavisk expertis och vår kompetens att producera högkvalitativa ostar, vilket ger oss stora möjligheter att bygga upp en långsiktig position på den snabbt växande ryska marknaden ", säger Hans Christensen.

Avtalet förutsätter godkännande från de ryska konkurrensmyndigheterna.

Faktamaterial:

  • Karta över Ryssland med byn Kalacheevsky markerad

Molvest Group:

  • Privatägt ryskt mejeriföretag med huvudkontor i byn Voronezh.

  • Årlig omsättning på cirka 250 miljoner dollar

  • Har i dag nio mejerier, varav ett i Ukraina.

  • Tillverkar konsumtionsmjölk, matfett, drickyoghurt och ost.

  • Räknas som Rysslands tredje största mejeriföretag inom traditionella mejeriprodukter.

Arla i Ryssland:

  • I Arlas koncernstrategi 2015 är Ryssland en tillväxtmarknad tillsammans med USA, Kina, Mellanöstern/Nordafrika samt Polen.

  • Årlig omsättning på motsvarande cirka 600 miljoner svenska kronor.

  • År 2007 köpte Arla Foods 75 procent av Artis Distribution och etablerade verksamhet i Ryssland under namnet Arla Foods Artis. Verksamheten fokuserar på försäljning av ost och matfett från Danmark och Sverige.

  • Arlas strategi i Ryssland är att bygga starka marknadspositioner för premiumvarumärken inom kategorierna ost och matfett, att satsa på storstäder med minst 500 000 invånare och att söka möjligheter för lokal produktion genom partnerskap eller uppköp.

  • Bland de produkter Arla säljer i Ryssland finns Lurpak-smör, Castello specialostar och färskostar under varumärket Arla Natura.

Ytterligare information:

Claes Henriksson, presschef, Sverige
Telefon: 070-88 44 290, claes.henriksson@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av svenska, danska och tyska mjölkbönder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727