Nyhet från Arla: Smetana – syrad gourmetgrädde

Lästid
2 min
Nyhet från Arla: Smetana – syrad gourmetgrädde
Publicerad
26 januari 2012
Kontakter:
Presskontakt

I år är det 60 år sedan Arla lanserade gräddfil, 30 år sedan den naturella crème fraichen kom och 18 år sedan matlagningsyoghurten gjorde sitt intåg på den svenska mejerimarknaden. Nu tar Arla nästa steg inom det syrade segmentet av mejeriprodukter och lanserar Smetana, en gourmetgrädde med rötter i Ryssland. Nyheten finns i butik från vecka 6.

Arla Köket Smetana är en tjock, syrad grädde som används på samma sätt som crème fraiche, matlagningsyoghurt och gräddfil. Smaken är rund och frisk, konsistensen tjock och krämig. Smetana passar lika bra i kall som varm matlagning och klarar, tack vare sin fetthalt på 42 procent, höga temperaturer utan att skära sig. Produkten är laktosfri.

– Smetana har länge varit en populär produkt bland den svenska kockeliten. Nu gör vi den tillgänglig för alla hemmakockar. Smetana passar lika bra som ingrediens i förrätter som i varmrätt och dessert, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket.

Arla presenterar Mathistorien
Samtidigt med lanseringen kommer Arla berätta historien om de jubilerande produkterna, gräddfilen, crème fraichen och matlagningsyoghurten. Under våren 2012 kommer allt material samlas på www.arla.se/mathistorien.

– I takt med att våra matvanor blivit mer internationella har också efterfrågan på nya matlagningsprodukter ökat. Genom lanseringen av Smetana utökar vi vårt baserbjudande och gör det möjligt för fler att ta del av produkter från andra kulturer, säger Elisabeth Hedenljung.

Först kom den sure svensken
Lagom till midsommar år 1952 lanserade Arla det svenska svaret på syrad grädde, gräddfilen. Den gick under namnet sur grädde och var tänkt att bli en renodlad sommarprodukt; inte minst passade den till midsommarsillen. Sedan dess har gräddfilen etablerat sig som en året-runt-produkt med en absolut försäljningstopp under midsommarveckan. Gräddfil är också en viktig ingrediens i dippsåser, cirka 60 procent av all gräddfil som säljs används som bas i dipp.

Sedan kom fransmannen
Med influenser från Frankrike presenterade Arla 1982 naturell crème fraiche. Produkten var redan etablerad på kontinenten men efterlängtad eftersom intresset för matlagning ökade starkt i Sverige vid den här tiden. Med en fetthalt på 34 procent marknadsfördes crème fraiche som ett fetare alternativ till gräddfil och som ett mer sofistikerat alternativ till grädde. Den nya produkten var dessutom betydligt lättare att använda i matlagningen – med crème fraiche kunde såsen aldrig skära sig. Att crème fraiche från början var en fransk produkt syntes tydligt på Arlas första förpackning, där en förnöjd fransk kock med tvinnade mustascher var avbildad.

Därefter anslöt turkarna
För arton år sedan, 1994, introducerade Arla matlagningsyoghurt på den svenska marknaden. I Mellanöstern och regionerna kring medelhavet är matlagningsyoghurten lika given som gräddfilen är i Sverige. Matlagningsyoghurten lyfter råvarornas arom och i starkt kryddad mat framhäver eller rundar den av kryddningen. På mitten av 90-talet var matlagningsyoghurten en efterlängtad nyhet för matlagningsintresserade som sökte spännande och magrare alternativ.

Produktinformation Smetana
Arla Köket Smetana finns i butik från och med vecka 6 och har ett cirkapris på 13 till 14 kronor.

För mer information om gräddfilens historia besök: http://bit.ly/A6YaII
För mer information om crème fraichens historia besök: http://bit.ly/x9jJRi
För recept och inspiration besök: www.arla.se/smetana

För högupplösta bilder
http://www.mediabank.arla.net/legacy/

För mer information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods
Tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84
E-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket
Tel: 08-789 54 40, 0706-89 54 40
E-post: elisabeth.hedenljung@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76