Leveransstörningar på färskvaror den 25 september

Lästid
1 min
Publicerad
25 september 2012
Kontakter:
Presskontakt

Stora tekniska problem hos Arlas systemleverantör under måndagen innebär omfattande störningar i tisdagens leverans av färskvaror till Arlas kunder i flera olika länder. Arlas verksamhet i Sverige påverkas kraftigt med förseningar och brister i leveranserna.

Det är ett avbrott i det system hos Arla som hanterar kundernas order som orsakat störningarna, som påverkar leveranserna till Arlas kunder i Sverige och flera andra länder. Enskilda kunder påverkas olika mycket beroende på vilket mejeri de får varorna levererade ifrån och när ordern är lämnad. Bedömningen är att 70-80 procent av kunderna påverkas på något sätt, men det handlar om allt från marginella effekter till begränsade eller helt uteblivna leveranser. Störningarna gäller Arlas direktleveranser av färskvaror som exempelvis mjölk, fil och grädde.

Arla har under måndagskvällen och natten till tisdag jobbat hårt för att minimera störningarna för kunderna, bland annat genom att skapa så kallade nödorder baserade på tidigare leveranser.

  • Trots stora ansträngningar kommer systemavbrottet att innebära stora olägenheter för våra kunder, vilket vi verkligen beklagar. Inför leverans i morgon onsdag fungerar systemet igen, men kunderna måste beställa igen inför nästa leveranstillfälle, säger Dan Danielsson, chef för Arlas kundservice.

Ytterligare information:

Arlas pressjour: 0708-84 42 90

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727