Kom i OS-form med Arla

Lästid
1 min
Publicerad
11 maj 2012
Kontakter:
Presskontakt

Som ett led i samarbetet med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) lanserar Arla i dagarna en träningssida på [*arla.se*](http://arla.se/). Sajten ska inspirera till träning och bra kosthållning, och via Arlas Mjölkambassadörer får användarna tips på träningsövningar och en inblick i hur OS-stjärnorna laddar upp inför de Olympiska Spelen i London senare i sommar. Via sajten kan besökarna även utmana sina vänner och tävla om en träningsdag med OS-stjärnorna.

Det var i höstas som Arla presenterade sitt samarbete som officiell leverantör till SOK, och sedan dess har sponsorskapet bland annat synts via specialdesignade mjölkförpackningar och SOK:s Drömprojekt som ska bidra till att inspirera en ny generation idrottshjältar. Arla har också samarbetat med några av sommarens OS-atleter som Mjölkambassadörer, bland andra längdhopperskan Carolina Klüft, triathleten Lisa Nordén och roddaren Lassi Karonen. På Arlas nya träningssida, komiform.arla.se, bidrar Mjölkambassadörerna med tips och råd kring kost och återhämtning, och delar även med sig av sina bästa träningstips.

– Vi på SOK rekommenderar sedan länge de aktiva att dricka mjölk som återhämtningsdryck. Mjölken har ett naturligt högt innehåll av fullvärdigt protein, vitaminer, mineraler och vätska som kroppen behöver för att återhämta sig efter träning, säger Linda Bakkman, näringsfysiolog och kostrådgivare SOK, som varit med och tagit fram rekommendationerna och recepten på sidan.

Besökarna på sidan kan lägga upp sina egna träningsscheman och handbollslandslagets Matilda Boson har tillsammans med Marcus Nyman, en av världens bästa judoutövare, spelat in filmer där olika övningar visas. Sidan är kopplad till Facebook och genom att skicka så kallade Tränogram kan besökarna utmana varandra och tävla om att vinna en egen träningsdag med Arlas Mjölkambassadörer.

– Arla vill visa på den naturliga kopplingen mellan mjölk och idrott, och inspirera människor till ett aktivt liv. Mjölk är en naturlig ”superdryck”, och används sedan länge av våra OS-stjärnor. Nu hjälper de oss att tydligare visa på mjölkens goda egenskaper, och delar samtidigt med sig av sin stora träningserfarenhet, säger Niklas Larsson varumärkesansvarig för mjölk på Arla Foods.

Tävlingen på komiform.arla.se kommer att pågår till den 26/8. Tio stycken personer vinner en träningsdag med OS-stjärnorna och även surfplattor och presentkort på Stadium finns i vinstpotten.

För ytterligare information kontakta:

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods AB, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727