Efter 40 år och tusentals tips: Arlas mjölkbaksidor blir film

Lästid
1 min
Publicerad
19 december 2012
Kontakter:
Presskontakt

Under snart 40 år har Arlas mjölkbaksidor underhållit miljontals barn och vuxna. Nu blir innehållet film. Samtidigt skapas en ny plats på [arla.se](http://www.arla.se/) – Arlakadabra – med mjölkbaksidornas filmer, pyssel, mattips och tävlingar.

Rörligt material blir allt viktigare för att nå fram och engagera i digitala kanaler. För att synas och få räckvidd krävs innehåll som engagerar och som användare vill dela med andra.

  • Vi har högt läs- och observationsvärde på mjölkbaksidorna trots ökat mediebrus. Enligt senaste undersökningen läser hälften av alla svenska 9-16 åringar baksidorna varje dag och två av tre läser någon gång i veckan. Dagens barn och ungdomar rör sig i den digitala världen, och vi behöver hänga med och finnas där också. Därför testar vi nu att göra mjölkbaksidornas innehåll rörligt och digitalt, säger Christina Skoglund, ansvarig för bland annat arla.se.

Två filmer är hittills framtagna som nu rullar i Arlas digitala kanaler, bland annat Facebook, Youtube och arla.se. Minst sex filmer per kvartal planeras. Filmerna finns också på den nya webbplatsen Arlakadabra där blandat material samlas som intresserar barn och ungdomar, allt från enkla recept till spännande tävlingar. Läs mer på arla.se/arlakadabra.

Filmerna produceras av TTV, Tillämpad Television, i Stockholm.

Fakta om Arlas mjölkbaksidor
• År 1975 använde Arla för första gången baksidan av mjölkpaketen som informationsbärare. Sommaren var då ovanligt varm och många reklamationer på sur mjölk kom in till kundtjänst. Arla beslöt då att informera på mjölkpaketen om vikten av att inte bryta kylkedjan.
• Varje mjölkbaksida exponeras mer än fyra gånger på konsumenternasmatbord.
• Varje mjölkbaksida trycks i cirka två miljoner exemplar.
• Varje månad publiceras cirka 20 olika budskap.
• Den totala månadsupplagan är fler än 50 miljoner förpackningar.

För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84,inger.soderlund@arlafoods.com

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727