Arla och SOK i fortsatt samarbete

Lästid
1 min
Publicerad
27 december 2012
Kontakter:
Presskontakt

Arlas satsning som officiell leverantör till SverigesOlympiska Kommitté har skapat ökat intresse för mjölk som en naturligåterhämtningsdryck och samarbetet kommer nu att fortsätta även under 2013 och2014. Arla blir även fortsatt partner i Drömprojektet, somsyftar till att väcka den olympiska drömmen hos barn och ungdomar.

Samarbetet mellan Arla ochSOK startade november 2011 och båda parter är överens om att det väl fungerandearbetet ska fortsätta.

− Samarbetet med Arla möjliggör stöd till fler talanger ochtill vårt Drömprojekt för att inspirera barn och ungdomar att idrotta. Detinnebär också att vi kan nå fler på fler platser runt om i landet. Det finns en naturlig koppling mellan mjölk och idrott och därmed ävenmellan Arla och SOK. Vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Stefan Lindeberg,ordförande SOK.

En del i samarbetet ärDrömprojektet, SOK:ssatsning för att inspirera barn och ungdomar att satsat på idrott. Olympic Daysär ett exempel på aktivitet som ingår, med arrangemang runt om i Sverigetillsammans med lokala idrottsföreningar. På Olympic Day får barn och ungdomarmöjlighet att prova på olika idrotter i en olympisk inramning. Under 2012deltog 20 000 barn på 35 Olympic Days och ett flertal olympier var på plats medinspirerande föreläsningar.

FörArla är samarbetet med SOK en plattform för att visa att mjölk är en naturligdel av ett aktivt liv och en hälsosam livsstil. Under året har information omsamarbetet och kopplingen mellan idrott och mjölk -”Naturens egen sportdryck” -exponerats på 250 miljoner mjölkförpackningar. Enligt undersökningar* har 70procent av Sveriges befolkning uppmärksammat budskapet.

Vi är glada och stolta över samarbetet med SOK. Våramätningar* visar att 36 procent har fått ökat positivt intresse för Arla som företagoch 12 procent är mer intresserade att dricka mjölk som återhämtningsdryck vidfysisk aktivitet och träning. Nu fortsätter vi samarbetet med SOK under 2013och 2014 eftersom vi tror på fortsatta framgångar för mjölken och OS-truppen.På så sätt kan vi vara med och bidra till att fler väljer en mångsidig kost ochen aktiv och hälsosam livsstil, säger Mats Hedlund, Affärsområdeschef Arla FoodsSverige.

*) YouGov sep09

För ytterligare information kontakta:

Mats Hedlund, AffärsområdeschefArla, tel+46-(0)8-789 59 20
E-post: mats.hedlund@arlafoods.com

Stefan Lindeberg, Sveriges Olympiska Kommitté
Ordförande och verksamhetsansvarig, tel +46-(0)8-402 68 07
E-post stefan.lindeberg@sok.se

Bilder

![](http://nyheter.arla.se/wp-content/uploads/2012/12/Mats-Hedlund_Arla-Foods-133x200.jpg)![](http://nyheter.arla.se/wp-content/uploads/2012/12/Lindeberg_Stefan_SOK-132x200.jpg)

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76