ICA To Go i Stockholm till final i Arla Guldko 2012, Bästa Snabbmål

Lästid
1 min
Publicerad
31 januari 2012

Soppa, wraps, surdegsfralla, kycklingsallad, opastöriserad smoothie eller kanske bara ett kokt ägg. Hos ICA To Go finns det mesta man kan önska sig till frukost, lunch och mellanmål. Dessutom lyckas den serviceinriktade och vänliga personalen få varje kund att känna sig extra välkommen. Nu har snabbmålskedjan tagit sig till final i Arla Guldko 2012, i kategorin Bästa Snabbmål.

- Jättekul att vi kommit till final igen, det är ett kvitto på att vi tänker rätt. Vi tycker det är kul att tävla och vi blir ju faktiskt bedömda varje dag – i mötet med våra kunder, säger Marie Holmqvist, projektledare affärsutveckling, ICA To Go.

ICA To Go startade för två år sedan och utgörs idag av tre butiker i Stockholm. Affärsidén är att servera nylagad, balanserad mat med få tillsatser och erbjuda traditionella produkter med en ”twist”.

  • Ett exempel är vanlig yoghurtglass som så många andra säljer. Men vi serverade den med färska jordgubbar, en twist, berättar Marie.

Personalen har en mycket viktig roll. Man anställer hellre personer med stark personlighet, än den som är världsbäst i kassan. Det gäller att kunna förmedla en personlig känsla och ge superb service, trots att kunderna är inne i butiken kort tid och har väldigt bråttom. Dessutom finns det många stamkunder och de vill känna sig extra sedda.

  • Vi vet att vår personal är fantastisk. En hotellskola har faktiskt ringt oss och frågat om de fick skicka sina elever till oss för att lära sig bra service, säger Marie.

De två andra finalisterna i kategorin Bästa Snabbmål är Potstickers Dumpling Bar i Stockholm och Salads and Smoothies i Malmö. Övriga kategorier i Arla Guldko är Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Seniorservering samt Bästa Matglädjebutik. Vinnarna i Arla Guldko 2012 koras vid den stora finalen den 11 april på Grand Hôtel i Stockholm.

Om Arla Guldko
Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar extra mycket på matglädje och hållbarhetsarbete inom butik, restaurang och storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.

För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel. 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com
Marie Holmqvist, projektledare affärsutveckling, ICA To Go, tel. 070-719 03 66, marie.holmqvist@ica.se, http://www.ica.se/icatogo

För mer information om samtliga finalister se relaterat material.