Patrik Hansson ny chef för Arlas affärsenhet ost och matfett
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 21 oktober 2011
- Kontakter:
- Presskontakt
Arla Foods har värvat Patrik Hansson som chef för den nyinrättade affärsenhet som ska hantera ost, matfett och juice. Patrik Hansson som har lång erfarenhet från ledarroller både i Sverige och internationellt och börjar i sin nya roll samtidigt som Arla Sveriges nya organisation sjösätts den 1 december.
– De senaste 15 åren har jag arbetat med att bygga starka varumärken och att få olika marknads- och säljavdelningar att arbeta tillsammans och det vill jag göra också på Arla. Jag gillar Arlas ambition att vara hela Sveriges matinspiratör och känner också ett stort engagemang för produkterna och de kärnvärden som Arla står för, säger Patrik Hansson.
Patrik Hansson kommer närmast från företaget Hardford, med varumärken inom kosmetik, hår- och kroppsvård, där han har arbetat som vd de senaste tre åren. Han har också lång erfarenhet från Procter & Gamble i dels Sverige men även som marknadsdirektör för hudvårdskategorin i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika.
– Jag är väldigt nöjd med att vi på Arla lyckats rekrytera Patrik Hansson. Patrik har en mycket intressant bakgrund och lång erfarenhet av att ha betydande affärsansvar och arbeta med konsumentvaror och både globala och lokala varumärken på olika marknader. Som person har han det driv, ledaregenskaper och affärskunnande som behövs för att framåt leverera på Arlas Sverigestrategi 2015, säger Christer Åberg, vd för Arla i Sverige.
Arla presenterade nyligen en ny organisation som ska skapa ett tydligare affärsfokus och stärka säljkårens arbete. Organisationen innebär att Arla skapar två kommersiella affärsenheter – en för färskvaror och en för ost, matfett och juice. som alltså Patrik Hansson kommer att ansvara för. Målet med omorganisationen är att öka fokus på Arlas kunder och produktkategorier och samtidigt förenkla både arbetssätt och organisation.
Affärsenheten för färskvaror får Mats Hedlund som chef. Han är idag försäljningsdirektör inom Arla Sverige. Mats Hedlund får titeln Vice President Commercial FDP och Patrik Hansson får titeln Vice President Commercial Cheese/BSM.
Arlas Sverigestrategi 2010-2015 :
- Utveckla och förädla produkter som konsumenterna vill betala mer för.
- Vara hela Sveriges matinspiratör
- Utveckla starka och strategiska samarbeten med kunderna.
- Dra fördel av Arlas resurser och öka kostnadseffektiviteten inom hela verksamheten.
- Fortsatt fokus på effektiviseringar inom supply chain och distribution.
Ytterligare information:
Claes Henriksson, presschef, Sverige
Telefon: 070-88 44 290, claes.henriksson@arlafoods.com