Minskad försäljning stänger Arlamejeriet Hirtshals
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 24 februari 2011
- Kontakter:
- Presskontakt
Det danska Arlamejeriet Hirtshals läggs ned på grund av minskad försäljning. Sista produktionsdag är den 15 april. Beslutet berör 15 medarbetare.
Efter finanskrisen 2009 har danska konsumenter i högre grad valt lågprisprodukter i stället för märkesvaror när de köper livsmedel. Det har påverkat flera kvalitetsmärken – bland dem Hirtshalsvarumärket.
På mindre än två år har försäljningen av produkter från Hirtshals Mejeri halverats trots omfattande marknadsföring. Det är bakgrunden till att Arla Foods styrelse beslutat att lägga ned Hirtshals mejeri på norra Jylland. Beslutet påverkar 15 medarbetare.
– Det är ett tråkigt beslut, men det är dessvärre nödvändigt. Faktum är att färre och färre konsumenter väljer produkter från Hirtshals Mejeri, och nu har försäljningen fallit till en så låg nivå att det helt enkelt inte går runt längre, säger Ole Hansen, som är ansvarig för driften på de Arla-anläggningar som tillverkar produkter för den danska marknaden.
Hirtshals Mejeri slogs samman med Arla den 1 januari 2009, när Hirtshals ekonomi var pressad av den ekonomiska krisen, och sedan dess har Arla tillsammans med ledningen på Hirtshals Mejeri försökt vända utvecklingen och försäljningskurvorna.
– Vi är besvikna över att vi inte har kunnat rädda mejeriet så att det kunde fortsätta många år framöver. Som företag hade Hirtshals Mejeri det svårt när vi gick ihop för två år sedan, och vi måste konstatera att det varit svårare än väntat att komma vidare, även om vi har ökat marknadsföringen kraftigt och säkrat en mer effektiv produktion och distribution, säger Ole Hansen.
Hirtshals Mejeri har i dag 15 medarbetare. Arla kommer att undersöka medarbetarnas möjligheter för ny anställning på annan Arlaanläggning.
Sista produktionsdag på Hirtshals Mejeri blir fredag den 15 april 2011.
Ytterligare information
Katarina Malmström,
presschef, Sverige
Telefon: + 46 70 68 95059
kamal@arlafoods.com