Kommentar till debattartikel i Svenska Dagbladet

Lästid
1 min
Publicerad
08 november 2011
Kontakter:
Presskontakt

Det är roligt att så många engagerar sig för den svenska mjölken, det är en intressant och viktig debatt. Men tyvärr innehåller [Gunnar Lindstedts artikel](http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svensk-mjolk-snart-ett-minne-blott_6617032.svd "Svd.se") en mängd felaktigheter.

Vi på Arla vill därför ge följande fakta:

  • Fusionen mellan Arla och Milko säkrar mjölkproduktionen i en stor del av Sverige, inte tvärtom. Arla behöver mer svensk mjölk och genom sammanslagningen av de båda bondeägda föreningarna ges alla mjölkbönder i Milkoområdet möjlighet att fortsätta med produktionen. De äger nu Arla på samma villkor som alla andra Arlabönder.
  • Arla är marknadsledare i Sverige och har efter fusionen cirka 50% av det som säljs på marknaden.
  • Cirka 95% av allt som Arla producerar i Sverige görs på svensk mjölk. Arla Ko (den röda kossan) som bland annat finns på all mjölk och fil garanterar 100% svenskt.
  • Arla har sedan 20 år tillbaka drivit den ekologiska utvecklingen i mejeridisken. I dag finns cirka 80 ekologiska produkter i sortimentet. I nuläget finns till och med ett överskott av svensk ekologisk mjölkråvara.
  • Majoriteten av råvaran i Bregott är baserad på svensk grädde. Med eftersom det är brist på grädde i Sverige är det nödvändigt att stundtals komplettera med grädde från i första hand Finland och i andra hand Danmark, vilket också står på förpackningen. Sett till hela perioden november 2009 till april 2011 var det ungefär en fjärdedel av grädden i Bregott som kom därifrån.

Inger Myresten
Kommunikationschef Arla Foods Sverige

Ytterligare information:

Robbin Grönstedt, tf. presschef, Arla Foods Sverige
Telefon: 070-88 44 290, robbin.gronstedt@arlafoods.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76