EU-myndigheterna godkänner fusionen mellan Hansa-Milch och Arla

Lästid
1 min
Publicerad
01 april 2011
Kontakter:
Presskontakt

De europeiska konkurrensmyndigheterna har i dag den 1 april meddelat att de godkänner fusionen mellan tyska Hansa-Milch eG och dansk-svenska Arla Foods amba. Fusionen träder i kraft retroaktivt, från den 1 januari 2011.

Godkännandet innebär att Arla och Hansa-Milch nu kan genomföra gemensamma aktiviteter på den tyska marknaden.

– De kommande månaderna ska vi ägna åt att få fart på alla synergier som finns i affärsverksamheterna. Det handlar bland annat om områden som produktion, försäljning, sortiment, ekologi och inköp. Hansa-Milch har några exceptionellt starka produkter och bra medarbetare, så vi har alla möjligheter att tillsammans utveckla verksamheten på den tyska marknaden, säger Tim Ørting Jørgensen, koncerndirektör med ansvar för Arlas internationella verksamhet.

Hansa-Milch är ett av de större regionala mejeriföretagen i Tyskland, och producerar framför allt färskvaror som dryckesmjölk, grädde, yoghurt och crème fraiche – både under det egna varumärket Hansano® och under private labels, handelns egna varumärken.

Arla Foods har varit länge i Tyskland med välkända varumärken som Arla Buko® (färskost) och Arla Kærgården® (motsvarande Bregott®).

Läs mer om fusionen mellan Arla och Hansa-Milch.

För mer information
Katarina Malmström, tf pressansvarig, Arla Foods Sverige.
Telefon 070-88 44 290

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76