Arla lägger bud på mejeriföretag i södra Tyskland

Lästid
1 min
Publicerad
08 juli 2011
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods har nu lagt ett konkret bud på Allgäuland-Käserei, ett mejeriföretag i södra Tyskland.

Arla kan komma att öka sin närvaro på den tyska marknaden inom kort, med ett mejeriföretag i södra Tyskland. Arla har lagt ett bud på Allgäuland-Käserei och budet presenteras nu för mjölkbönderna i Allgäuland. I ett brev till dem skriver ordförande för Allgäuland Käserei:
– Vi är mycket glada över Arlas bud, eftersom det planerade förvärvet är ett viktigt och nödvändigt steg för att säkra vårt företag. Med Arla Foods får vi en stark partner, säger ordförande Kuno Rumpel.

Nästa steg är att Allgäuland-Käserei sammankallar till stämma, där mjölkbönderna ska ta ställning till budet. Om de accepterar budet ska förvärvet godkännas av de europeiska konkurrensmyndigheterna innan affären kan genomföras.

Arla: Stor potential inom ost
Allgäuland-Käserei har, till följd av en ekonomiskt svår situation i den sydtyska ekonomiska föreningen, fört diskussioner och förhandlingar med Arla Foods under några månader.
– Nu har vi kommit med ett konkret bud, som säkerställer att vi kan utveckla verksamheten i Allgäuland med en bra ekonomisk grund, säger Tim Ørting Jørgensen, koncernchef för Arla Foods International och därmed ansvarig för Arlas tyska marknad.
– Vi ser stor en potential i Allgäuland-Käsereis ostproduktion. Här finns utmärkta specialostar med internationell potential, och det är av den anledningen som mejeriet är intressant för Arla Foods. De har produkter som kompletterar de ostar vi redan har i Arla och bland annat marknadsför under kvalitetsmärket House of Castello®. Så vi ser stora möjligheter för Allgäulands produkter - inte bara i Tyskland. Med vår starka internationella position kan vi komplettera vårt nuvarande sortiment och erbjuda de här produkterna till konsumenter och kunder på de internationella marknaderna, säger Tim Ørting Jørgensen.

Arla Foods fusionerade tidigare i år med det nordtyska mejeriföretaget Hansa-Milch, som enbart producerar färskvaror. Arlas mål är att bli ett av de största mejeriföretagen i Tyskland och Arlas koncernstrategi fokuserar samtidigt på tillväxt för ost, bland annat under det globala varumärket House of Castello®.

Fakta om Allgäuland-Käserei

  • 1 800 mjölkbönder
  • 4 produktionsanläggningar
  • 306 medarbetare
  • 452 miljoner kilo mjölk
  • Främst ost- och smörproduktion, men även färskvaror
  • Omsättning: 253 miljoner euro (varav 31 procent från export)

Läs mer på www.allgaeuland.de

Ytterligare information: Arlas pressjour: 0708-84 42 90

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76