Årets Kock skapar egen Arla Köket® crème fraiche gourmet

Lästid
2 min
Publicerad
04 februari 2011
Kontakter:
Presskontakt

För femte året i rad får vinnaren avÅrets Kock smaksätta sin egen variant av crème fraiche gourmet. Gustav Trägårdh, Årets Kock 2010, ville skapa en smaksättning som var så användbar som möjligt. Resultatet blev Arla Köket® crème fraiche gourmet dill, vinäger, svartpeppar.

– Jag har använt dokumenterat goda och välkända smaker. Inga konstigheter, utan en smakkombination för bred användning i matlagningen. Jag valde att komplettera med vinäger som ger en fräschhet och lyfter smaken och fungerar väldigt bra tillsammans med crème fraiche. Den här smakvarianten saknas idag i butikerna och jag tror att den kommer att uppskattas av många, säger Gustav Trägårdh.

Gustav bor i Göteborg där han arbetar som köksmästare på restaurang Basement. Det faller sig därför naturligt för honom att använda mycket fisk och skaldjur i sin matlagning. Det märks också på valet av smakerna dill, vinäger och svartpeppar, som passar särskilt bra till fisk och skaldjur. Enligt Gustav passar den nya crème fraichen till väldigt mycket mer.

– Spontant går tankarna till fisk, vilket den är jättegod till, men den passar till nästan allt. Till grönsaker, kyckling och ljust kött. Till bakad potatis och nykokt tagliatelle. Eller till att förhöja potatismoset eller fiskgratängen, tipsar Gustav.

Utvecklingsarbete i flera steg
Arbetet med att utveckla den nya smaken av Arla Köket® crème fraiche gourmet sker i flera steg tillsammans med Årets Kock. Kocken presenterar flera olika smakförslag där de bästa plockas ut, bedöms och testas flera gånger. Det är mycket som måste fungera när en smak ska översättas till produktion i stor skala med bibehållen kvalitet och smak. Hela utvecklingsarbetet pågår under ett helt år, en relativt kort tid när det gäller produktutveckling.

Marknaden för matlagningsprodukter växer
Svenska konsumenter har stort intresse för matlagning, vilket inte minst märks på allt fler matlagningsprogram och tävlingar i tv. Man efterfrågar också fler produkter som ska förenkla matlagningen utan att göra avkall på smaken. Crème fraiche, främst de fullfeta, har ökat försäljningsvolymen med cirka 6 procent under 2010 (ACNielsen YTD W52109). Tillväxttrenden för smaksatt crème fraiche är starkare än naturell crème fraiche, jämfört med 2009.

Fakta

  • Varje år tas en särskild smakvariant fram av Arla Köket® crème fraiche gourmet, komponerad av vinnaren av Årets Kock i samarbete med Arla.
  • Den nya smaken lanseras i samband med följande års final av Årets Kock.
  • År 2007 lanserades den första smaken; äpple, curry och dill, utvecklad av Årets Kock 2006, Peter J. Skogström.
  • Året därpå utvecklade Tommy Mylllymäki, Årets Kock 2007, smaken karljohan, timjan och citron.
  • 2009 års smak blev äpple – pepparrot, utvecklad av Årets Kock 2008, Tom Sjöstedt.
  • Förra året utvecklade Viktor Westerlund, Årets Kock 2009, smakversionen getost – honung- rosmarin.

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76