Midsommar toppen för Gräddfil

Lästid
1 min
Midsommar toppen för Gräddfil
Publicerad
16 juni 2011

Smör, ost, sill, färskpotatis och gräddfil. Traditionen är orubbad under midsommarveckan. Arlas gräddfil, som började säljas i butik sommaren 1952, är sedan snart sextio år en given favorit på tallriken. Från en ordinarie vecka till midsommarveckan ökar försäljningen 3-4 gånger.

Arla lanserade sin gräddfil sommaren 1952. Den marknadsfördes både som mat och dessert och var tänkt att bli en renodlad sommarprodukt – inte minst passade den till midsommarsillen.

Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment och tillkom i samband med produktutvecklingen med att kultivera mjölk.

Efter regelbunden marknadsföring i butikerna genom tips och recept under 80-talet fick förpackningen sitt, i stort sett, nuvarande utseende i och med samarbetet med Tom Hedqvist, grafisk formgivare, som även designat Arlas mjölkförpackningar.

Sedan dess har gräddfil etablerat sig som en året-runt-ingrediens - med en absolut försäljningstopp under midsommarveckan. Per capita-konsumtionen ökar från knappt en halv dl till ca 1,4 dl.

År 2002 såldes 178.000 liter gräddfil under en genomsnittsvecka.

År 2002 såldes 855.000 liter gräddfil under midsommarveckan.

År 2010 såldes 209.000 liter gräddfil under en genomsnittsvecka.

År 2010 såldes 956.000 liter gräddfil under midsommarveckan.

Siffrorna gäller riket.

Arlas gräddfil finns även i 5-dl-förpackning, 1-litersförpackning som specialprodukt för sommaren. Den finns också i ekologiska och laktosfria varianter.