Konditorrapporten 2010 – Kronprinsessbröllop, stilrent och närproducerade smaker är de tydligaste trenderna i Arlas trendrapport om den svenska konditorn

Lästid
5 min
Publicerad
16 september 2010
Kontakter:
Presskontakt

Arla har för andra året i rad utfört kvalitativa intervjuer med 15 av Sveriges främsta konditorer, verksamma från Lund i söder till Dorotea i norr, för att undersöka vad konditorerna själva tycker om sitt yrke, branschen och framför allt trender: det enkla, klassiska och stilrena, macarons och smaker efter säsong är något av det vi ser redan nu.

Fikatrenden håller i sig. Vi svenskar älskar att fika, och gör det ofta tillsammans med en kopp kaffe, trevligt sällskap och något gott tilltugg.

Macarons, moussetårtor och stenugnsbakat

En uppstickare och en ny trend är det franska färgsprakande bakverket macaron. Just färg är något konditorerna har sett mer av under året, och med betoning på naturliga färger som kommer från färska frukter och bär, inte industriellt framtagna substitut.

Konditorer är ense om att det traditionella och klassiska är en återkommande trend när det gäller bakverk – man behöver inte krångla till det. Det enkla och stilrena är dominerande, det ska vara sparsmakat och utan konstgjorda smaker. Det är de äkta smakerna som ska tala. Liksom tidigare år är moussetårtor en stadig trend som snarare växer än mattas av, lika så håller trenden med stenugnsbakat bröd i sig.

Kunderna väljer det klassiska och traditionella till kaffet när de går och fikar, inte för stort och mäktigt, utan mer bakelser i lagom storlek.

Den absolut viktigaste ingrediensen för konditorerna är grädde, tätt följt av socker, smör och choklad.

Smaken styrs av säsongen och geografin

Ord som närproducerat och säsongsanpassat förekommer frekvent när konditorerna pratar om trender inom konditorbranschen. En viktig aspekt är att trender varierar beroende på var i landet man är verksam. Flertalet konditorer nämner att det är svårare att ”ta ut svängarna” i mindre städer, där det klassiska fikat som bulle, småkaka och wienerbröd är populärt. Rent smakmässigt varierar det också i landet, hjortron och lingon är populära inslag i norr exempelvis.

Kronprinsessbröllopet resulterade i rekordförsäljning

Det var nog ingen som missade den gigantiska och vackra tårtan som bakades till Kronprinsessparets bröllop i juni, och intresset för gräddtårtor har hållit i sig under sommarmånaderna. En del av konditorerna har haft rekord i antal sålda tårtor, och de är överens om att Kronprinsessbröllopet har haft betydelse för konditorbranschen med den mediala uppmärksamheten, men menar att de inte märker av något förändrat köpbeteende hos kunderna efter bröllopet. Det var mycket populärt med tårtor just kring bröllopet, men efteråt mattades det hela av och återgick till det vanliga igen. Konditorerna tror att det blir först nästa sommar när det är högsäsong för bröllop igen som effekten i ökad försäljning och ökat intresse kommer att märkas.

Yrket och konditorernas expertis och kunnande gynnades av uppmärksamheten, och allmänheten imponerades av vad konditorer gör och kan. Konditorerna har märkt en ökad efterfrågan av gräddtårtor framför allt från turister, och de menar att Sverige och de svenska konditorerna har fått ett uppsving utomlands efter bröllopet.

Influenser från Frankrike, Österrike och Spanien

Den svenska konditorbranschen har influerats mycket av Frankrike, framför allt när det gäller moussetårtor och macarons. Österrike är en stark influens i brödväg och från Spanien kommer inspiration av tapas, trenden att beställa in flera små bakelser och praliner istället för att beställa ett stort bakverk. Sverige spås stå sig bra och starkt internationellt i framtiden genom det enkla och stilrena som anses vara typiskt för skandinaviska länder.

Ökad konkurrens och nya vindar

Flertalet av konditorerna upplever konkurrens om kunderna från mindre caféer i shoppingcenter och så kallade coffeeshops, framför allt utanför storstäderna. Konditorerna upplever ändå att vinden har vänt efter förra årets lågkonjunktur, och kunderna, både privata och företag, handlar återigen.

Hög medvetenhet och kunskap hos kunder

Kunder är idag väl medvetna om vad de vill ha, och varken kunder eller konditorer vill tumma på kvaliteten. Det är det är äkta, och de genuina smakerna som ska tala. Kunderna har fler och högre krav idag än tidigare, och det ställs krav på konditoryrket i form av kunskap.

Konditorerna är överens om att kunderna vill ha äkta vara, i vissa fall efterfrågas innehållsförteckning på bakverk och tårtor. Idag söker också kunderna en personlig kontakt och de är genuint intresserade och medvetna om vad de stoppar i sig. Konditorerna menar att det finns en stor kvalitetsmedvetenhet hos den vanliga kunden.

Höjd status och framtida trender

Nästa trend inom konditorbranschen är svår att fastställa – en del tror att konsumenterna är trötta på tårtor och vill ha något nytt medan andra tror att tårttrenden håller i sig. Det spekuleras i att maten kommer att utvecklas på konditorierna, det är ett bra komplement att kunna erbjuda luncher såsom soppor, sallader och mackor.

Konditoryrket utvecklas och statusen höjs, en trend som konditorerna tror kommer att fortsätta framöver. Medvetenhet och kvalitetskrav är nyckelord som används frekvent av konditorerna, då allt kommer kretsa mer och mer kring kvaliteten. Kraven på konditorerna ökar samtidigt som branschen att växer.

Det går redan nu att se att statusen på yrket har höjts – mycket tack vare bröllopet och tävlingen Årets Konditor. Detta märks bland annat genom det ökade intresset för att utbilda sig till konditor.

Tävlingen Årets Konditor har betytt mycket för branschen. Intresset bland unga som vill utbilda sig ökar och det är en merit att ha varit med och tävlat i Årets Konditor. Vinnaren av Året Konditor blir en förebild för unga och tävlingen öppnar allmänhetens ögon för yrket.

För ytterligare information kontakta:

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods

Tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84

E-post: inger.soderlund@arlafoods.com (inger.soderlund@arlafoods.com)

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76