Arla Foods i samarbete med Starbucks

Lästid
2 min
Publicerad
21 januari 2010
Kontakter:
Presskontakt

Caféföretaget Starbucks satsar på den europeiska marknaden för kylda kaffedrycker, och det amerikanska företaget har valt Arla Foods som sin partner. Tillsammans med sitt dotterbolag Cocio ska Arla Foods producera, marknadsföra och distribuera produkterna.

Det är svårt att hitta en storstad någonstans i världen utan ett Starbucks-café. Företaget bakom ett av världens starkaste varumärken, Starbucks Corporation, ökar nu sina aktiviteter på den europeiska marknaden och går aktivt in i kategorin för kylda kaffedrycker, som i Europa värderas till cirka 368 miljoner Euro.

Starbucks har valt Arla som sin licenspartner, vilket innebär att Arla ska stå för produktion, marknadsföring och distribution av kylda kaffedrycker till snabbköp, närbutiker, bensinmackar samt Starbucks egna caféer över hela Europa. Bakgrunden till valet av Arla är att företaget är ett av Europas största mejeriföretag med stor tillgång till mjölk, har ett brett distributionsnätverk för kylda produkter på flera nyckelmarknader i Europa, samt att företagskulturen passar väl ihop med Starbucks egen kultur.

– Den succé som vi har haft med att erbjuda kylda kaffedrycker i Nordamerika och Asien understryker kategorins globala potential. Vi är stolta över att bli partners med Arla Foods, och de ska föra våra förstklassiga kylda kaffedrycker till de europeiska konsumenterna, säger Rich DePencier, vice president i Starbucks Global Consumer Products International.

Inom Arla är smaksatta mjölkdrycker ett verksamhetsområde som strategiskt är organiserat i dotterbolaget Cocio Chokolademælk A/S, och därför blir det i praktiken Cocio som ska samarbeta med Starbucks.

– Vi är stolta över att ha ingått ett avtal som på många sätt innebär ett genombrott för Cocio på den europeiska marknaden. Starbucks är ett av världens starkaste varumärken, och vi kommer att arbeta med en växande produktkategori som innehåller mycket mjölk och innebär en hög grad av värdeförädling. Samarbetet passar perfekt ihop med Cocios och Arlas strategi att skapa ökat värde för mjölken inom kategorin smaksatt mjölk, säger verkställande direktör för Cocio Chokolademælk A/S, Peter Giørtz-Carlsen, som varit med och förhandlat fram avtalet.

Licensproduktionen för Starbucks förväntas komma igång inom några månader och den ska ske på både Cocios fabrik och Arlas mejeri i Esbjerg i Danmark. Cocio har nyligen investerat för en utökad produktionskapacitet, så verksamheten är förberedd på att öka produktionen.

Hur stora produktionsmängder det handlar om och närmare detaljer om vilka produkter som ska tillverkas uppges inte.

Läs mer om Cocios verksamhet och ambitioner här:

http://www.cocio.dk/ (danska)

http://www.arlafoods.se/news/archive/arla-koper-cocio/ (svenska)

http://www.arlafoods.dk/presse/arkiv/cocio-far-ny-adm-direktor/ (danska)

Läs mer om Starbucks på www.starbucks.com

För mer information, vänligen kontakta:

Tobias Wåhlén, Chef Press & Stakeholder Relations, tel: 08-789 51 41 e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76