Arla först i Sverige med smaksatt vispgrädde

Lästid
1 min
Publicerad
03 november 2010
Kontakter:
Presskontakt

Lagom till julens alla festligheter lanserar Arla som första aktör på den svenska livsmedelsmarknaden en helt ny produktkategori, smaksatt vispgrädde. Den unika nyheten är ytterligare ett led i Arlas satsning att vara hela Sveriges matinspiratör, en satsning som bland annat lett till att Arlas försäljning av vispgrädde ökat med 29 procent på två år.

Det råder en stark desserttrend i Sverige just nu. Enligt en undersökning* som Arla genomfört uppger två av tre svenskar att de gör dessert minst en gång i veckan. Samtidigt efterfrågar man produkter som gör det enklare att lyckas i köket.
Arla Köket smaksatt vispgrädde lanseras i två karaktäristiska smakvarianter, choklad och jordgubb. I chokladgrädden har 70 procentig choklad blandats med Arla Köket vispgrädde och i jordgubbsgrädden en annan populär smakbärare: jordgubbssylt. Smaksatt vispgrädde fungerar på samma sätt som vanlig vispgrädde och är ett utmärkt alternativ till glass, vaniljsås eller sylt. Den fungerar dessutom bra som bas i exempelvis parfait och mousse eller att avnjutas precis som den är.
– Arlas mål är att vara hela Sveriges matinspiratör. Därför känns det extra roligt att lansera en helt ny produktkategori på marknaden. Smaksatt vispgrädde blir ett mycket spännande tillskott i mejerikylen. Vi förlanserade den smaksatta vispgrädden under Chokladfestivalen på Nordiska Museet i Stockholm i oktober och fick mycket positiva reaktioner från tusentals besökare, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig på Arla Köket.
Innovativa smaksättningar på klassiska produkter är inget nytt för Arla som redan 1992 lanserade smaksatt crème fraiche. Idag är de sju olika smakvarianterna några av företagets mest populära matlagningsprodukter och står för drygt tolv procent av Arlas totala crème fraiche-försäljning.
– När Arla lanserade smaksatt crème fraiche för 18 år sedan var det nog inte alla som trodde att satsningen skulle bli en sådan framgång. Nu hoppas vi att smaksatt vispgrädde ska bli lika uppskattad av konsumenterna, säger Elisabeth Hedenljung.
Arla Köket smaksatt vispgrädde finns i butik redan nu och har ett cirkapris på 16 kronor. Produkterna kommer att säljas i återförslutbar förpackning (2,5 dl) med skruvkork. Smaksatt vispgrädde är hållbar i 28 dagar i oöppnad förpackning och 4-5 dagar i öppnad.
* Synovate, 2010

Presskontakt:

Inger Söderlund
PR chef
Arla Foods
inger.soderlund@arlafoods.com
Office: +468789 58 84
Cell phone: +4670689 58 84

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727