Årets Kock väljer egna smakfavoriter

Lästid
2 min
Publicerad
05 februari 2010
Kontakter:
Presskontakt

Strävt och sött – nya Arla Köket® crème fraiche gourmet getost, honung, rosmarin har en balans och karaktär som passar till maträtter året runt. Det menar Viktor Westerlind, Årets Kock 2009, som utvecklat den nya smaken. Det är fjärde året i rad som vinnaren av Årets Kock tar fram sin egen variant av crème fraiche gourmet.

Utvecklingen av den nya smaken av Arla Köket® crème fraiche gourmet pågår under hela året tillsammans med Årets Kock. Kocken presenterar flera olika smakförslag, där de bästa plockas ut och slutligen är det en smak kvar. För att vinna krävs det inte enbart att det smakar gott, utan kombinationen med de olika råvarorna måste även kunna produceras i stor skala med bibehållen kvalitet och smak. Smakkombinationen ska kännas lite lyxig, något man inte skulle göra själv hemma, men även passa restaurangbranschen. Dessutom ska det vara en tydlig skillnad jämfört med en vanlig smaksatt crème fraiche. Det är en utmaning för kocken som får använda sin kunskap, kreativitet och personliga känsla.

– Getost, honung och rosmarin är klassiska smaker som passar till många olika maträtter året om, till exempel laxen på sommaren, rödbetorna på hösten och lammet på vintern. Det här är en kombination av smaker som jag själv ofta använder. Söt honung tar jag för att lätta upp och runda av getostens något sträva smak och rosmarin blir länken till maten jag lagar, säger Viktor Westerlind.

– Man måste också ta hänsyn till att färska ingredienser som till exempel dill och vitlök, inte behåller samma smak när de förpackas. Getost och honung är råvaror som redan är färdigproducerade och inte kommer att ändras i smaken och därför fungerar väl i den här kombinationen, tillägger han.

År 2007 lanserades den första smaken; äpple, curry och dill, utvecklad av Årets Kock 2006, Peter J. Skogsström. Vecka 6 2008 ersattes den varianten med smakerna karljohan, timjan och citron, som vinnaren av Årets Kock 2007, Tommy Mylllymäki, utvecklade. Tom Sjöstedt, vinnare av Årets Kock 2008, utvecklade den tredje smaken äpple – pepparrot. Nu finns Årets Kock 2009 Viktor Westerlunds smakversion getost- honung- rosmarin i butik. Cirkapris per förpackning med två deciliter är 15 kr.

Och nu startar utvecklingsarbetet med senaste vinnaren Årets Kock 2010 Gustav Trädgårdh från Restaurang Basement i Göteborg, som får uppdraget att smaksätta nästa års crème fraiche gourmet.

Marknaden växer

Försäljningen av produkter vi använder i matlagning ökar kontinuerligt och marknaden crème fraiche har ökat försäljningsvärdet med cirka 7 procent under 2009 (ACNielsen YTD W4909). Det är främst de fullfeta och laktosfria produkterna som står för ökningen. Smaksatt crème fraiche utgör 13 procent av den totala volymen av crème fraiche-volymen. Konsumenten vill få inspiration till sin matlagning, produkter som förenklar och som samtidigt ger ett bra resultat. Valet av smaker förändras eftersom även smaker är trendkänsliga, vilket märks både bland matlagningsprodukter och färdiga maträtter.

För mer information:

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

För högupplösta bilder: www.mediabank.arlafoods.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76