Nu lanseras Arla Köket® stroganoffpanna för favoriträtterna korv- och biffstroganoff
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 15 oktober 2009
- Kontakter:
- Presskontakt
En nyligen genomförd undersökning\* visar att svenska konsumenter vill lägga mindre än 30 minuter per dag på matlagning, att tidsbesparande faktorer är en av de främsta källorna till inspiration och att svensk husmanskost är det mest populära matvalet (36 %). Arla Köket® Panna svarar mot alla dessa önskemål och saknar helt motsvarighet i butikerna. Matlagningsgrädden och kryddorna är separerade från varandra för ett garanterat bra resultat, och sortimentet omfattar klassiska svenska smaker. Nu lanseras Arla Köket® stroganoffpanna för favoriträtterna korvstroganoff och biffstroganoff.
Sveriges konsumenter vill ha förenklande måltidslösningar som ger en god och fullvärdig måltid, 34 % anser att en av de största inspirationerna i köket är produkter som går snabbt att laga och 22 % väljer helst maträtter med få ingredienser. Klassisk husmanskost gillas av 36 % och lika många lagar mat som barnen tycker om.
Idag ägnar man i snitt 48 minuter åt matlagning men önskemålet är under 30 minuter.
Arla Köket® har som målsättning att erbjuda produkter som inspirerar och förenklar matlagningen. Arla Köket® Panna består dels av en bägare med matlagningsgrädde och dels ett topplock med en kryddblandning som gör det enkelt och snabbt att laga flertalet rätter, samtidigt som de ger en god smakupplevelse. Arla Köket® Panna blev snabbt populär vid lanseringen 2006. I sortimentet finns idag de klassiska smakerna; skagenpanna, skogssvampspanna, viltpanna och nu nyheten stroganoffpanna med smak av tomat och lök.
– Vi vill inspirera svenska folket att laga mat som går snabbt, enkelt och smakar gott. Det ska vara lätt att laga till en middag som blir uppskattad av både barnfamiljen och singelhushållen vid middagsbordet. Arla Köket® Panna är ett bra exempel på de produkter vi har som hjälper konsumenterna i vardagen och möter deras efterfrågan på goda, enkla och snabba måltidslösningar, säger Elisabeth Hedenljung, Senior Brand Manager Arla Köket, Arla Foods.
Allt fler söker inspiration på Internet
Traditionell husmanskost är vanligast förekommande följt av italiensk mat. Vid festligare tillfällen är mat från det franska köket populärt. Undersökningen visar även att hela 81 % av de tillfrågade planerar middagen så sent som samma dag, och trots den korta tid som man vill lägga ned på att laga mat så anser 60-70 % att matlagning är en njutning. Tidsbesparande faktorer, som att det är lätt och går snabbt att laga, har blivit viktigare och antalet personer som söker inspiration på receptkällor på internet ökar. Arla.se är idag topp 5 bland Sveriges största matsajter.
Arla Köket® stroganoffpanna finns i butik från oktober, 2009. Cirkapris 20 kr för 310 gram. För digitala
produktbilder: http://www.mediabank.arlafoods.com/
*Källa: TNS Sifo, TNS Consumer, 2009-09-23
För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods AB, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com