Arla vill köpa holländskt mejeri

Lästid
2 min
Publicerad
11 mars 2009
Kontakter:
Presskontakt

Arla har lagt ett bud på färskvarumejeriet Friesland Foods Fresh, som accepterats av ägaren holländska Royal FrieslandCampina. Går affären i lås blir Arla nummer två på den holländska marknaden för dryckesmjölk.

Mejeriet ligger i Nijkerk centrala i Holland och säljer årligen 370 miljoner kilo mjölk som kommer från Royal FrieslandCampinas bönder.

Först ska överenskommelsen godkännas av EU:s konkurrensmyndigheter, som i samband med sammanslagningen av Friesland och Campina för några månader sedan, ställde som villkor att delar av företagets konsumtionsmjölksproduktion för den holländska marknaden skulle avyttras.

– Det handlar om en perfekt överenskommelse för Arla. Vi kommer in på en lönsam marknad i den för oss så strategiskt viktiga nordeuropeiska regionen, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh.

Med ett köp av Friesland Foods Fresh kommer Arla att få en lokal produktion i Holland med cirka 500 nya medarbetare, ett sortiment baserat på dryckesmjölk och bli nummer två på den holländska marknaden i kategorin dryckesmjölk.

– Till en början var Holland inte definierat som kärnmarknad i Strategi 2013 eftersom våra möjligheter i landet beror på om vi får köpa Friesland Foods Fresh. Men går köpet igenom kommer Holland helt klart att få statusen som en av Arlas kärnmarknader tillsammans med Sverige, Danmark, Storbritannien, Finland,

Tyskland och Polen, säger Peder Tuborgh.

Friesland Foods Fresh har i dag cirka 30 procent av den holländska marknaden för konsumtionsmjölk, och cirka 50 procent av private label marknaden för kundernas egna varumärken. Men Arla Foods har större ambitioner på den holländska marknaden.

– Om vårt anbud på Friesland Foods Fresh får godkänt öppnas dörrarna till ett stort antal konsumenter, som inte tidigare har kunnat välja våra produkter. Vi får se över hur vi kan komplettera det befintliga färskvarusortiment med vårt övriga sortiment, och vi kommer även att värdera möjligheten att exportera holländska produkter till våra övriga marknader, säger Tim Ørting Jørgensen, koncerndirektör för Consumer International (CIN).

Det är en av Arla Foods största konkurrenter, Royal FrieslandCampina, som nu kommer att få möta Arla på sin hemmamarknad:

– Det var viktigt att komma fram till en bra överenskommelse om Friesland Foods Fresh i Nijkerk med Arla Foods på några få månader. I och med den förväntade försäljningen till Arla Foods kommer Friesland Foods Fresh att bli en del av ett starkt mejeriföretag. Vi räknar i och med detta att vi lever upp till EU-kommissionens krav att säkerställa verksamheten för färskvarumejeriets kunder, medarbetare och leverantörer, säger Cees ‘t Hart, koncernchef i Royal FrieslandCampina.

Friesland Foods Fresh hade 2007 en omsättning på omkring 215 miljoner euro, och förvärvet inkluderar förutom verksamheten för konsumtionsmjölk även mark, utrustning och varumärkena Breaker, Milk&Fruit och Melkunie.

För ytterligare information:

Arla Foods

Corporate Communication

Tobias Wåhlén

T +46 (0)8 789 51 41

M +46 (0)708 99 51 41

www.arlafoods.se

FrieslandCampina

Corporate Communication

Rob van Dongen

T +31 (0)522 276 334

M +31 (0)6 53 91 45 07

www.frieslandcampina.com

Relaterade artiklar

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727