Arla övertar varumärket Anchor® i Storbritannien.

Lästid
1 min
Arla övertar varumärket Anchor® i Storbritannien.
Publicerad
20 november 2009
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods får nu hela rätten att sälja, marknadsföra och distribuera produkter med varumärket Anchor® i Storbritannien.

Hittills har arbete legat inom ett joint venture där Arla ägde 75 procent och det nya zeeländska företaget Fonterra 25 procent. Anledningen till att Fonterra väljer att sälja sin fjärdedel är att arbetet inte längre är i fokus i deras långsiktiga strategi. Köpesumman kan inte uppges.

Arla och Fonterra har även ingått ett avtal som säkrar Arlas tillgång på smör från Fonterra till varumärket Anchor®.

Starkt och framgångsrikt varumärke

  • Anchor® är ett mycket starkt och framgångsrikt varumärke i Storbritannien och det är därför en bra investering för Arla. Smör och blandningsprodukter är en stor och viktig kategori för Arla och därför är det naturligt för oss att överta varumärket, så att vi också kan utveckla det, säger Peter Lauritzen, ansvarig för Arla i Storbritannien.

Bakgrund
Arla och Fonterra inledde ett joint venture 2002. Fonterra valde att använda Arlas kontor i Stourton när de avvecklade sin brittiska förpackningsanläggning i Swindon. Arla övertog därefter försäljning och marknadsföring av produkter under varumärket Anchor®, samt all förpackning av det smör under varumärket Anchor® som kommer i frusna block från Nya Zeeland.

Huvuddelen av smöret packas om på Varde Mejeri i Danmark, medan Götene Mejeri i Sverige bearbetar resten av smöret till blandningsprodukterna Anchor® Spreadable och Anchor® Lighter Spreadable. Denna produktion fortsätter oförändrat efter köpet.

De färdiga varorna skickas därefter till distributionscentret i Stourton, Storbritannien, och distri-bueras sedan till den brittiska detaljhandeln.

Förutom smör och blandningsprodukter säljs också vispgrädde och chokladmousse under varu-märket Anchor®.

Läs mer om Anchor®
Besök Anchors® hemsida: The free range butter

För mer information, vänligen kontakta:
Tobias Wåhlén, Chef Press & Stakeholder Relations, tel: 08-789 51 41 e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76